פרסום מחקרים ומאמרים מקצועיים ברחבי העולם בתחום הרפואה המשלימה.

האם ישנם אירועים חריגים שליליים הקשורים לשימוש ברפואה משלימה ולקיחת תוספים?

 

מחקר אפידמיולוגי  אשר ליקט אינפורמציית אירועים חריגים במשך 11 שנים בסינגפור. 627 אירועים הקשורים ללקיחה של תרופות רפואה משלימה תועדו. הם מהווים 3.8% מכלל האירועים החריגים בתקופה זו. הכבד היה האיבר בעל המעורבות העיקרית ברוב אירועים אלו. תופעות במערכת האנדוקרינית היוו 22.5% מהמקרים, ומערכת העצבים- 20.6%. מסקנת החוקרים הינה כי יש לחקור ולנטר השפעות תרופות משלימות, במיוחד סכנת רעילות כבדית.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22738039

האם מדיטציה עוזרת לשיכוך חרדה?

מאמר סקירה הכלל 36 מחקרים אקראיים מבוקרים על חולים הסובלים מחרדה, לרוב כגורם משני. 25 מחקרים דיווחו על הטבה משמעותית סטטיסטית בקרב קבוצת המטופלים במדיטציה, לעומת קבוצת הביקורת.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22700446

 

האם עיסוי משפיע על כאב, חרדה וחווית הלידה?

מחקר מבוקר על 120 נשים, אשר חולקו לשלוש קבוצות- קבוצת עיסוי, קבוצה בה היה רופא נוכח וקבוצת ביקורת. רמות חרדה, כאב וסיפוק מחווית הלידה נבדקו ע”י שאלונים. קבוצת העיסוי דיווחה על רמות כאב וחרדה נמוכות משל קבוצת הביקורת. רמת הכאב בקרב קבוצת העיסוי, הייתה נמוכה יותר מאשר בקבוצה בה נכח רופא, אך רמת החרדה הייתה נמוכה יותר בקבוצה בה נכח רופא.

רמת הסיפוק הייתה הגבוהה ביותר בקבוצת העיסוי, ולאחר כך בקבוצה בה נכח רופא.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22271239

 

האם דיקור מווסת רמות גלוקוז במוח לאחר שבץ-(מחקר PETCT)?

43 חולים אשר סובלים מאיסכמיה בעקבות שבץ, חולקו ל-5 קבוצות- קבוצת דיקור סיני,3 קבוצות ביקורת של דיקור דמה וקבוצה ללא דיקור כלל. לאחר סריקת אזורים שונים ב-PET, נצפה רק בקרב קבוצת הדיקור האמיתית אקטיבציה של אזורים מוחיים. בקרב קבוצות הביקורת נצפתה דה-אקטיבציה של האזורים, או חוסר תגובה. מסקנת החוקרים הינה כי דיקור גורם לוויסות אזורים מוחיים ויתכן שזהו המנגנון המסביר את יעילות הדיקור בשיקום לאחר שבץ.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22738270

 

האם דיקור מצמצם בחילות והקאות לאחר ניתוחים?

מאמר סקירה על 21 מחקרים בתחום, אשר פורסמו בין השנים 1996-2009. סיכום הממצאים מצביע על כך כי דיקור טרום ניתוח מצמצם את תדירות הבחילות, אך לא את כמות ההקאות בהשוואה לתרופות נוגדות בחילה. כל סוגי הדיקור הצליחו לשכך תדירות בחילות לאחר ניתוחים, מלווים בתופעות לוואי מינימליות בלבד.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22672450

 

האם ישנם מחקרים המבססים יעילות עיסוי לכאבי צוואר?

45 הנחיות טיפוליות, אשר נלקחו מ-10 מחקרים חדשים, ניתנו ע”י פנל מומחים. מאמר זה מפרט את ההנחיות, תוך סיכום השפעות העיסוי כמצמצם כאבי צוואר, מצמצם רגישות ומשפר טווח תנועה. הממצאים מדגימים את יעילות העיסוי ישירות לאחר הטיפול, אך הפנל מציין כי יש צורך לבדוק את השפעותיו ארוכות הטווח.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22703740

 

האם ישנו קשר בין רמת אנטיאוקסידנטים בדם ודמנציה?

תעוקה חמצונית כנראה מהווה תפקיד מרכזי בפתוגנזה של אלצהיימר. לשם בדיקת קשר אפשרי בין רמות אנטיאוקסידנטים ומניעת התפרצות אלצהיימר, נבדק דמם של 232 מבוגרים. בקרב הסובלים מדמנציה קלה, רמות ויטמין C  ובטא-קרוטן בדם היו נמוכות משמעותית מבני אותו גיל  בריאים. לא נמצא קשר עם רמות ויטמין E, CO-Q10, וליקופן.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22710913

הנחיות תזונתיות לסובלים מהמעי הרגיז

מאמר סקירה המאגד הנחיות תזונתיות מכ-30 מחקרים שונים. ההנחיות, הכוללות התייחסות לאכילת מוצרי חלב, פוליסאכרידים ,פחמימות, פרוביוטיקה ודיאטות שונות, ומחולקות לשלוש קטגוריות. קטגוריה ראשונה- הערכות תזונתיות וקליניות כלליות, קטגוריה שניה- התערבויות מתקדמות לשיפור סימפטומי המעי הרגיז וקטגוריה שלישית- דיאטות ייחודיות ודיאטות אלימינציה.

https://www.broshim.tau.org.il/sitecontent/professionalCoursesFile/irritable.pdf

 

אכילת בשר- האם חיונית?

מכתב תגובה של ד”ר דין אורניש המונה סיבות מבוססות מחקר ,ושיקולים אתיים להימנעות מאכילת בשר אדום.

https://www.broshim.tau.org.il/sitecontent/professionalCoursesFile/meat.pdf

 

מניעת אבחון יתר- כיצד להפסיק לפגוע בבריאים?!

מאמר עמדה המציג עובדות מצטברות כי הרפואה פוגעת באנשים בריאים באמצעות אבחון מוקדם והרחבת הגדרות מחלה. מאמר זה מנסה לעקוב אחר הסיבות והפתרונות האפשריים למניעת אבחון יתר.

https://www.broshim.tau.org.il/sitecontent/professionalCoursesFile/overdiagnosis.pdf