האם טיפולי רפואה משלימה עוזרים להקל על תסמיני אוסטיאוארטריטיס?

טיפולי רפואה קונבנציונלית לאוסטיאוארטריטיס, מצליחים לעיתים לשכך כאב, אך גם יוצרים תופעות לוואי  במערכות הקרדיווסקולריות ומערכת העיכול . לפיכך, ישנו שימוש נרחב בקרב החולים, ברפואה משלימה. מאמר זה סוקר  יעילות ובטיחות השיטות השונות ברפואה משלימה אשר בשימוש לטיפול באוסטיאוארטריטיס.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22446805

האם שמנים ארומתיים עוזרים לשכך כאב בדיסמנוריאה?

מחקר אקראי, כפול סמויות בקרב 48  נשים הסובלות מדיסמנוריאה(כאבי מחזור). הנשים חולקו לשתי קבוצות, האחת מטופלת בקרם עם שמנים אתריים (מיורן,לבנדר וקלארי סייג’) והשניה בקרם עם ריחות סינטטיים. הנשים מרחו את הקרם יום-יום במשך תקופת המחקר. לאחר מחזור טיפולים אחד, משך זמן הכאב ועוצמתו היו פחותים בצורה נכרת בקרב קבוצת הטיפול בשמנים הארומתיים. מסקנת החוקרים הינה כי יש מקום לשקול שימוש בפורמולה הנחקרת ככלי לשיכוך כאב לסובלות מדיסמנוריאה.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22435409

האם עיסוי יפני מסורתי עוזר לחולי פרקינסון?

מחקר תיאורי מקרה על 10 חולי פרקינסון אשר ביקשו טיפולי עיסוי במקביל לטיפול הקונבנציונלי. נבדקו שיפורים בעוצמת סימפטומים (כאב שרירי, עייפות, נוקשות וכו’), מבחן הליכה ובדיקת מגבלת תנועת כתף.

כל המבחנים הראו שיפור לאחר טיפול עיסוי. מסקנת החוקרים הינה כי יש לאשש תוצאות אלו במחקר מקיף יותר, ויש מקום לשקול הוספת טיפולי עיסוי לשיפור איכות חיי המטופלים.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22385078

 

האם אקופנקטורה עוזרת לכאב ממקור סרטני?

מאמר סקירה על 15 מחקרים רנדומליים, מבוקרים.  מסקנת הכותבים הינה כי אקופנקטורה אינה עוזרת לכאב סרטני , יותר מאשר טיפול תרופתי אך הטיפול המשולב של תרופות+אקופנקטורה הקל על הכאבים בצורה משמעותית לעומת טיפול יחידני. יש צורך במחקרים איכותיים יותר בכדי להסיק מסקנות גורפות.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22447366

 

האם טיפולי רפואה משלימה עוזרים לשיכוך כאב במהלך לידה?

מאמר סקירה על שיטות שונות ברפואה המשלימה לשיכוך כאב במהלך לידה. הטיפולים שנמצאה עדות מדעית לכך שהם עשויים לעזור בלידה כוללים  אקופנקטורה וטכניקות הרגעה. במאמר זה נמצא שטכניקות הרגעה עזרו ללידות וגינליות הדורשות לפחות סיוע. דיקור סיני עזר ללידות וגינליות הדורשות פחות סיוע כמו גם לידות קיסריות.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22419342

האם אקופנקטורה עוזרת לתסמונת מנהרת שורש כף היד?

מחקר רנדומלי מבוקר על 34 חולים הסובלים מתסמונת מנהרת שורש כף היד ברמה קלה עד בינונית. החולים קיבלו טיפול דיקור אחת לשבוע, למשך 6 שבועות. שיפור בשאלון הערכה עצמית של החולים חל הן בקבוצת הדיקור והן בקבוצת הפלסבו. לא חל שיפור בפרמטרים אובייקטיבים של תפקוד שורש כף היד. לסיכום חל שיפור בתלונות הסוביקטיביות של המטופלים בשתי הקבוצות, דיקור אמיתי וכן דיקור פלצבו.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22405683

 

האם אקופנקטורה עוזרת למיגרנות?

מחקר רב מרכזי, חד-סמיות עם 480 חולים הסובלים ממיגרנות. החולים חולקו למספר קבוצות- קבוצת ביקורת, קבוצת טיפול בנקודות רלוונטיות, קבוצות טיפול בנקודות שאינן רלוונטיות למיגרנה. החולים קיבלו 20 טיפולים, במשך 4 שבועות. לעומת קבוצת הביקורת, קבוצות הדיקור דיווחו על משכי מיגרנה קצרים יותר. חל גם שיפור בתדירות מיגרנות, עוצמת המיגרנות ואיכות החיים. לא נמצאו הבדלים בין קבוצות הדיקור השונות.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22231691

 

האם אקופנקטורה עוזרת לנוירופתיה תלויית כימותרפיה?

מחקר ראשוני על 6 חולים הסובלים מנוירופתיה אשר טופלו בדיקור סיני למשך 10 שבועות, במקביל לטיפול קונבנציונלי לעומת 5 חולים אשר טופלו קונבנציונלית בלבד. תוצאות ראשוניות מדגימות כי ישנה השפעה מטיבה לחולים המטופלים בדיקור, וכי רצוי לבצע מחקר רנדומלי, מבוקר מרובה חולים על מנת לאשש תוצאות ראשוניות אלו.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22146780

שילוב רפואה משלימה בכירורגיה כלללית

מאמר מהארץ המתאר  את שילוב הרפואה המשלימה במערך רפואי קונבנציונלי, במחלקה כירורגית בבי”ח בני ציון שבחיפה. במסגרת מאמר זה נעשתה הערכת ההפניות לרפואה משלימה במחלקה זו. המחקר הדגים תהליכי תקשורת שונים כחלק מתהליך האינטגרציה שלשירות זה במחלקה. כחלק ממצאי המחקר נמצא: 1.אחיות נוטות להפנות חולים לרפואה משלימה, יותר מרופאים. 2.ההפניות כללו בקשות לטיפול בסימפטומים ספציפיים, דבר המעיד על הבנה גדלה לגבי יכולות הרפואה המשלימה. 3.המטפלים ברפואה משלימה החלו להשתמש בתדירות גבוהה יותר בשפה רפואית קונבנציונלית.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22425163

יצירת מודל רפואה משולבת במערך הרפואי אונקולוגי בקהילה בישראל

מאמר המתאר הקמת מערך רפואה משלימה לחולים אונקולוגים במרפאת לין בחיפה. מערך זה נבנה באמצעות הגדרת צרכים בעקבות 93 ראיונות עם מנהלים רפואיים, חולים, ומטפלים ברפואה משלימה והצביע על הצורך של מטופלים בשירות זה.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22401792

מהם הקשיים בשילוב רפואה משלימה אונקולוגית בקרב המגזר הערבי בצפון הארץ?

למרות שיפור בעייפות, בחילה, דכאון, חוסר תאבון, חרדה ואיכות חיים בקרב 15 חולים אונקולוגיים ערביים בעקבות טיפולי רפואה משלימה, ישנם קשיים בשילוב שיטות טיפול אלו בקרב המגזר הערבי. המאמר מתאר את הקשיים ונותן עצות פרקטיות להתמודדות עם קשיים אלו.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22203871