אילו טיפולים ברפואה משלימה יכולים לעזור לדיכאון קליני ?

מאמר סקירה הכולל מחקרים קליניים שנערכו ב-4 עשורים אחרונים. נמצא כי צמח הפרע, ופעילות גופנית שיפרו בצורה משמעותית את חומרת הדיכאון. במחקרים על חומצה פולית, SAM-e, ואומגה-3 נצפו שיפורים מבטיחים, אך יש צורך בעוד מחקרים. נראה כי אקופנקטורה אינה משפיעה ישירות על הדיכאון, אך יתכן ומועילה בצורה עקיפה.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21673208

האם יש מקום לעיסוי טיפולי בקשישים הסובלים מכאב כרוני?

במחקר מבוסס שאלונים, נבדקו 69 אנשים מבוגרים (גילאי 60+) לגבי תפיסת הבריאות שלהם: כמות תלונות לגבי מגבלות תנועה, מצב נפשי, תחושות עייפות, מעורבות חברתית ותחושת בריאות כללית. נמצאה קורולציה ברורה בין תפיסת בריאות טובה יותר לבין קבלת טיפולי עיסוי.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21668368

אילו טיפולים מתחום הרפואה משלימה עשויים לעזור לחולים הסובלים משגרון (ראומטואיד ארטריטיס)?

מחקר סקירה זה סקר מחקרים מבוקרים-אקראיים אשר בדקו חומרים ביו-כימיים מתחום הרפואה המשלימה הנלקחים אורלית או במריחה. שני תחומים נמצאו מבטיחים. הן מחקרים על שמן בוראג’ והן מחקרים על צמח הטריפטריגיום הראו יעילות ושיפור אפשרי בחולי ראומטואיד ארטריטיס.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21652584

האם יש מקום לצי’-קונג בטיפול בחולי סרטן?

מאמר סקירה זה מצא כי ישנן תוצאות ראשוניות לאישוש ההנחה כי צ’י-קונג עשוי לעזור לחולי סרטן וכי רצוי לשלבו בתוכניות המיועדות לחולי סרטן. למרות כמות מחקרים מצומצמת, וגדלי מדגם קטנים, נראה כי צ’י-קונג משפר את איכות חיי החולים, את תפקוד מערכת החיסון שלהם ואת סיכויי ההישרדות של חולי הסרטן.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21715370

האם צריכת שמן זית יכולה להשפיע על הסיכון לפתח אירוע מוחי?

במחקר עוקבה צרפתי נבדק קשר בין צריכת שמן זית או רמת חומצה אולאית בדם לשכיחות אירועים מוחיים בקרב אנשים ללא רקע של אירוע מוחי בעבר בני 65 שנים ויותר.

בהשוואת אנשים שמעולם לא השתמשו בשמן זית לאלו שצרכו אותו בתדירות גבוהה, נמצא שיעור אירוע מוחי נמוך ב-41% אצל הצורכים שמן זית.

רמה גבוהה יותר של חומצה אולאית בדם הייתה קשורה בסיכון נמוך יותר לאירוע מוחי.

התוצאות מצביעות על התפקיד המגן של צריכת שמן זית מבחינת הסיכון לאירוע מוחי באוכלוסייה מבוגרת.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21676914

אילו חולים הסובלים מכאב כרוני יגיבו לטיפולים בדיקור?

נערך איסוף נתונים ממחקרים אקראיים, מבוקרים, רב מרכזיים בגרמניה. המחקרים על 9990 חולים אשר סבלו מכאב גב תחתון כרוני, כאבי ראש, כאבי צוואר או כאב בשל אוסטיאוארטריטיס הראו שיפור משמעותי בקרב קבוצת המטופלים בדיקור. מאפייני החולים נאספו ונמצא כי המאפיינים אשר הגבירו את סיכויי שיפור הכאב בעקבות בדיקור היו- מגדר (נשים), ניסיון חיובי קודם עם טיפולי אקופנקטורה, מסגרת מגורים של מספר נפשות בבית, כשלון טיפולים אחרים לפני הגעה לדיקור.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21317771

מהן האפשרויות ברפואה משלימה לטיפול בפיברומיאלגיה?

קישור של ה NIH הכולל אינפורמציה רפואית, ידע ביולוגי, מחקרים בתחום הרפואה המשלימה בנושא, המלצות טיפוליות משלימות ועוד.

http://nccam.nih.gov/health/providers/digest/fibromyalgia-science.htm?nav=cd

האם תרגילי צ’י-קונג בחולי סרטן משפיע על מניעת הפגיעה ביכולת המחשבתית בעקבות כמותרפיה ?

מחקר אקראי, מבוקר על 81 חולי סרטן. מחציתם קיבלו תוכנית טיפולית של צ’י-קונג למשך 10 שבועות.

שאלוני איכות חיים, ותפקוד קוגנטיבי הראו שיפור משמעותי בקרב קבוצת מקבלי צ’י-קונג, לעומת הקבוצה ללא טיפולי צ’י-קונג. מדדי דלקת, כפי שנבדקו בדם ע”י CRP , נמצאו גם הם נמוכים יותר לאחר צ’י-קונג.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21688163

האם אקופנקטורה עוזרת לעייפות המופיעה אצל חולי סרטן?

במחקר מבוקר, אקראי, ראשוני נבדקה תוכנית התערבותית בקרב שורדי סרטן שד הכוללת חינוך לבריאות ודיקור. השילוב בין 4 שבועות של חינוך לתזונה נכונה, פעילות גופנית וטכניקות הפחתת לחץ, יחד עם 8 שבועות של דיקור הראו ירידה משמעותית בעייפות הנבדקים.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21703001

האם דיקור יעיל ובטוח בטיפול בבצקת לימפתית?

נשים עם בצקת לימפתית כרונית (בין 6 חודשים ל-5 שנים) לאחר ניתוח להסרת סרטן שד קיבלו דיקור פעמיים בשבוע למשך 4 שבועות. ב-4 נשים נצפתה ירידה בהיקף הבצקתיות של לפחות 30%. מחקר ראשוני זה מצביע על הצורך לבצע מחקרים בגודל מדגם רב יותר.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21685498

האם יש מקום לאקופנקטורה בטיפול פליאטיבי בקרב חולי סרטן?

20 חולי סרטן פליאטיביים אשר סבלו מסימפטומים מרובים חולקו רנדומלית לקבוצה אשר קיבלה ביקור שבועי של אחות ולקבוצה שקיבלה טיפול דיקור. משך ההתערבות- 4 שבועות.

קבוצת הדיקור, בסיום 4 שבועות של טיפולים דיווחה על שיפור בסימפטומים לעומת הקבוצה שקיבלה ביקור אחות למשך 4 שבועות.

6 שבועות לאחר סיום הטיפולים, דווח שיפור בסימפטומים בשתי הקבוצות, אך שיפור רב יותר בקרב הקבוצה של ביקורי אחות.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21666275

האם טיפול בתרפיית צחוק משפיע על התפתחות סרטן?

תיאור מקרה על טיפולי צחוק ששיפרו את מצבם של חולי סרטן קיבה מתקדם.

תיאור מקרה של אישה בת 88 אשר אובחנה כסובלת מסרטן קיבה מתקדם. הומלץ לה לעבור טיפולי צחוק. בדיקת ביופסיה, לאחר שנה ושבעה חודשים , הראתה שיפור במצב הסרטן. כיום, 5 שנים לאחר האבחון הראשוני , החולה יציבה ובמצב טוב.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21706962

האם להכשרה של רופאים ברפואה משלימה יש השפעה של עלויות בריאות?

מחקר הולנדי בדק הבדלי עלויות הבריאות לחולה כמו גם הבדלי תמותה בין חולים המבקרים אצל רופא משפחה ללא ידע בתחומי רפואה משלימה, לבין חולה המבקר רופא קונבנציונלי אשר למד אחד מתחומי הרפואה משלימה (דיקור, הומיאופתיה, אנתרופוסופיה).

אחוזי התמותה בקרב חולים אשר ביקרו אצל רופא קונבנציונלי המתמחה גם ברפואה משלימה היו נמוכים יותר מחולים אשר ביקרו אצל רופאים קונבנציונלים ללא התמחות ברפואה משלימה. חולים אלו גם שילמו פחות על תרופות, וימי אשפוז בבתי-חולים.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21695547