תקצירי מחקרים ומאמרים אקדמיים וקליניים שפורסמו ברחבי העולם במהלך חודש מאי 2012.

האם אקופונקטורה עוזרת ליובש בעיניים?

מחקר אקראי, מבוקר ב 150 חולים הסובלים מיובש בעיניים בינוני עד חריף. קבוצת הטיפול קיבלה טיפולי דיקור למשך 4 שבועות. קבוצת הביקורת קיבלה  תחליפי טיפות. נבדקו שיפורים בבדיקות דמע ושאלונים. לא נמצא הבדל בין שתי הקבוצות ישירות לאחר הטיפול. אך לאחר 8 שבועות, קבוצת הדיקור דיווחה על שיפור משמעותי שנשאר  לאחר סיום הטיפול.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22615787

 

האם פלסטר קפסיקום על נקודות אקופונקטורה עוזר לילדים העוברים ניתוח?

מחקר אקראי, מבוקר ב 50 ילדים  בני 2-10 שנים,העומדים בפני ניתוח שקדים. בקב’ הטיפול, הונחו פלסטרים של קפסיקום ע”ג נק’ HT7. בקב’ הביקורת הונחו פלסטרי דמה. כאב, חרדה ותופעות לוואי מהניתוח  נבדקו בקרב הילדים כרבע שעה לאחר הניתוח.תופעות החרדה ובלבול ביקיצה מההרדמה, כמו גם תופעות הלוואי מהניתוח היו נמוכים יותר משמעותית בקרב הקבוצה המטופלת, מאשר קבוצת הדמה. מסקנת החוקרים הינה כי יש יתרון בשימוש בטכניקה זו על מנת להקל על ילדים העוברים ניתוח.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22553919

 

האם אקופונקטורה עוזרת להתקפי מגרנה?

מחקר אקראי, מבוקר, בעל סמיות ורב מרכזי ב 150 חולים הסובלים מיגרנות. במהלך המחקר החולים קיבלו דיקור אמיתי או דיקור דמה. רק במידה והכאב לא שכך לאחר שעתיים, הם קיבלו תרופות נוגדות כאב. הכאב נמדד ע”י שאלון, 24 שעות לאחר הטיפול. תוצאות המחקר הראו כי קב’ הטיפול האמיתי שיפרה משמעותית את עוצמת הכאב שלה, לעומת קב’ הדמה.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22536889

 

האם אקופונקטורה עוזרת לסימפטומי מחלת גושה?

מחקר הבוצע בשערי צדק על 12 חולי גושה הסובלים מכאבי עצמות/מפרקים, עייפות וכאבי ראש. חולים אלו קיבלו טיפולי דיקור אחת לשבוע לפרק זמן של 10-12 שבועות.

שיפור ניכר נמדד בפרמטרים של כאב ושל עייפות. מסקנת החוקרים הינה כי דיקור, בשילוב טיפול קונבנציונלי,משפר מצב פיזי ומשפר עייפות. יש להמשיך במחקרים על כמות חולים גדולה יותר.

 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Acupuncture%20for%20symptoms%20of%20Gaucher%20disease 

טיפולי אקופונקטורה/עיסוי משולבים בטיפולי חרום מערביים כתוצאה מרעידת אדמה

553 אנשים קיבלו טיפולים משולבים בשל מצבי חרום רפואיים בעקבות רעידת האדמה ביפן. הטיפולים האופיינים היו עיסויים או אקופונקטורה. התלונה השכיחה הייתה נוקשות גב/כתף. על סמך ראיונות שבוצעו לאחר תקופת הטיפולים סוכם כי ישנה תחושת סיפוק גדולה מהטיפולים, והטיפולים היוו עזרה פיזית כמו גם נפשית מעצם הטיפול.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22563235.

 

 

האם תוסף סויה עוזר לחולים בדלקת כבד?

מחקר אקראי, חד סמיות פרוספקטיבי על 160 חולי הפטיטיס C אשר לקחו תוסף קזאין או תוסף סויה למשך 12 שבועות. מהנבדקים נלקחו בדיקות דם שונות(ביניהם תפקודי כבד, ורגישות לאינסולין ) בכדי לבדוק את השפעות התוספים הנ”ל על עוצמת המחלה ורגישות לאינסולין. רק בקבוצת הסויה נצפתה ירידה בערכי ALT ודלקתיות בכבד. לא נצפה שיפור ברגישות לאינסולין. מסקנת החוקרים הינה כי יש לשלב תוסף סויה בפרוטוקול הסטנדרטי של חולי הפטיטיס C.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22611313

 

האם הומיאופתיה משפיעה על גלי EEG?

מחקר אקראי, מבוקר, כפול סמיות על נבדקים בריאים. במשך 3 שבועות הריחו הנבדקים, אחת לשבוע, תמצית הומיאופתית של כלנית או של גופרית במינון גובר, לעומת קבוצת ביקורת אשר הריחה תמצית מים או מים ואתנול. הקביעה איזו תמצית הומיאופתית הנבדקים הריחו, התבססה על תמונת הרמדי של כל נבדק ונבדק, ובסופה הריח כל נבדק את התמצית המתאימה לו ביותר.שינויים בגלי  אלפא ב EEG נצפו בעיקר בקרב הנבדקים שהריחו תמצית הומיאופתית של גופרית.שינויים לא-ליניאריים נצפו גם בין דילול התמצית ומשכי הזמן (גלי אלפא 1 בגופרית, ואלפא 2 בכלנית). מסקנת החוקרים הינה כי EEG עשוי לתת פרמטר אובייקטיבי לבדיקת השפעות התמציות ההומיאופתיות השונות.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21962194

 

האם תוספי סידן סידן מעלים את הסיכון להתקף לב?
חוקרים גרמנים ניתחו מידע של 23,980 בני 64-35, שמילאו שאלונים על תזונה ועל שימוש בתוספים.
לאחר 11 שנות מעקב, 354 איש עברו אירוע של אוטם לבבי.
אנשים שנמצאו ברביעון השלישי מבחינת צריכת סידן בתזונה (820 מ”ג ליום) היו בסיכון נמוך לארוע כזה, לעומת אלו שברביעון התחתון.
מבחינה זו לא נמצאה תועלת לצריכה הגבוהה ביותר (1100 מ”ג ליום).
אולם אלו שנטלו סידן כתוסף תזונה, נמצאו בסיכון מוגבר לאוטם לבבי, לעומת אלו שלא נטלו.
מסקנת החוקרים היא כי יש להתייחס בזהירות לנטילת תוספי סידן, ויש לשלב את הסידן כמרכיב חיוני בתזונה.
מחקרים קודמים מצאו כי צריכה גבוהה של סידן מורידה סיכון להשמנת יתר, סוכרת ויתר לחץ דם.
ייתכן כי ההסבר לכך שסידן בתזונה מועיל ואילו בתוספי מזון צריכתו מזיקה, נעוץ בכך שבמזון סידן ניטל במנות קטנות, והוא פרוש לאורך היום ונספג לאט, ואילו סידן מתוספי מזון מעלה את רמת הסידן בדם לרמה גבוהה מהנורמה.

http://heart.bmj.com/content/98/12/920.full

 

 

האם שתיית קפה בכמויות גדולות מזוהה עם סיכון מוקטן לתמותה?
במשך 14 שנים נערך מעקב בקרב יותר מ-400,000 איש בני 71-50, לאחר שהשלימו שאלון על תזונה ואורח חיים. במעקב נכללו אנשים ללא סרטן, מחלת לב או שבץ מוחי.
נמצא כי שתיית עד כוס קפה אחת ליום שקולה להיעדר שתיית קפה, מבחינת סיכון לתמותה. לאנשים שצרכו 6 כוסות קפה ביום או יותר היה סיכון מופחת לתמותה.
נמצאה ירידה בתמותה ממחלת לב, ממחלת ריאה, משבץ, מפגיעות ומתאונות, מסוכרת ומזיהומים, אך לא בתמותה מסרטן.
המחברים מציינים כי ייתכן שהתוצאות לא משקפות קשר של סיבה-תוצאה, אך עוזרות להפרכת החששות מהשפעה שלילית של צריכת קפה על בריאותנו.
החוקרים מסייגים את הממצאים בכך שצריכת קפה נמדדה על ידי דיווח עצמי חד פעמי, וייתכן שאינה משקפת דפוסי צריכה לאורך זמן. נוסף על כך, אין מידע לגבי צורת הכנת הקפה.

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1112010