האם טיפולי רפואה משלימה בטוחים, ויעילים בכאבי צוואר וגב תחתון?

סקירה מקפה של 147 מחקרים רנדומליים ו-5 מחקרים שאינם רנדומליים בתחומי דיקור, עיסוי, ומניפולציות שלד. מסקנת החוקרים, כי לטווח הקצר, לטיפולי רפואה משלימה יעילות גבוהה יותר בשיכוך רמת כאב מאשר פלסבו, פיזיותרפיה או חוסר טיפול כלל. כל תחומי הטיפול המשלים הראו יעילות זהה בשיכוך כאב. לא נצפתה עדיפות לטיפול משלים בשיפור מוגבלות תנועה, לעומת פלסבו.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22203884

האם טכניקות הרפייה עוזרות בכאב לידה?

מחקר סקירה המבוסס על 11 מחקרים מבוקרים, רנדומליים ניסה להתמודד עם שאלה זו. המחברים סכמו ש ע”י טכניקות הרפייה מודרכות וע”י יוגה נצפתה שביעות רצון גדולה יותר בשיכוך רמות כאב, והיה צורך בסיוע מועט יותר במהלך הלידה. שיכוך כאב באמצעות מוזיקה לא גרם לשיפור בכאב.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22161453

האם טיפולי רפואה משלימה עוזרים לתסמיני גיל המעבר?

לאחרונה התפרסם מאמר המסכם את ההוכחות המחקריות המצטברות לגבי יעילות דיקור,צמחים

( (Black cohosh, Dong quai, St John’s wart, Hops, Wild yam, Ginseng ושמן נר הלילה בהקלת תופעות גיל המעבר. משום שהעובדות המצויות כיום הינן מצומצמות לא ניתן להכריע חד משמעית בשאלת יעילות השיטות השונות להקלה בתסמיני גיל המעבר ויש צורך במחקרים נוספים.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22139538

האם טיפולי הידרותרפיה יכולים להקל כאבי טרשת נפוצה?

מחקר מבוקר, רנדומלי ב- 73 חולי טרשת נפוצה. חולים אלו עברו טיפולי הידרותרפיה ,לעומת תרגילי נשימה והרפייה, במשך 20 שבועות. קבוצת ההידרותרפיה הראתה שינויי משמעותיים בהקלה ברמת הכאבים.ירידה בעוצמת הכאב נשמרה למשך כ-10 שבועות. נצפו גם שיפורים קליניים במוגבלות תנועה, עוויתות ועייפות.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21785645

האם הומיאופתיה עוזרת לחולי שגרון להתמודד עם מחלתם?

מחקר איכות מצומצם, מתוך מחקר רנדומלי, מבוקר, רב מרכזי, אשר תשאל 16 משתתפים. חולי השגרון הרגישו כי הייעוץ ההומיאופתי עזר להם בהתמודדות עם המחלה באמצעות שיפור איכות חיים או באמצעות שיפור מצבם הפיזי. ההתמודדות טובה יותר עם המחלה התקבלה בשל- תמיכה רגשית, קבלת עצות, תובנות על “העצמי”, ו/או תובנות על המחלה. מסקנת החוקרים הינה כי רצוי לשלב ייעוץ הומיאופטי על מנת להעצים את יכולת התמודדות החולה עם מחלתו.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22177660

האם טכניקות להורדת מתח בקרב חולות סרטן שד משפרות את איכות חייהן?

מחקר רנדומלי על 163 חולות סרטן שד ממוקד. המעקב נעשה למשך שנתיים, וטכניקות ההרפייה הושוו לקבוצת חולות אשר קיבלו טיפול תזונתי ולחולות אשר קיבלו טיפול קונבנציונלי מקובל. טכניקות הורדת הלחץ אשר הועברה במשך 8 שבועות עזרה לשפר איכות חיים, ודרכי התמודדות עם המחלה- כפי שנמדדו ע”י שאלונים. גם מצבים רגשיים כדיכאון, חרדה, פרנויה וכו’ הראו שיפור (אך לא נשמר במשך השנתיים), לעומת קבוצות הביקורת.

שיפורים אלו היו יציבים ללא תלות ברמת הציפייה של החולה לשיפור.

מסקנת החוקרים הינה כי יש לאמץ טכניקות אלו לטובת החולות.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21901389

האם דיקור עוזר לדלקת בפרוסטטה ולכאב כרוני באגן?

לצורך מענה לשאלה זו בוצעה סקירה של 9 מחקרים רנדומליים, מבוקרים. כל המחקרים הראו כי השפעת הדיקור הינה מטיבה, אך זהה להשפעת טיפולי הביקורת. התוצאות הללו מבטיחות, אך ישנו צורך במחקרים איכותיים יותר.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21436307

האם דיקור עוזר לאטופיק דרמטיטיס?

שאלה זו נשאלת ע”י מספר רב של מטופלים. לצורך מענה לשאלה זו בוצע מחקר עם 12 חולי אטופיק דרמטיטיס. טיפולי דיקור בוצעו במשך 4 שבועות במחקר רנדומלי, מבוקר. החולים הפעילו לחץ מקומי ע”ג נקודת דיקור בודדת, 3 פעמים בשבוע. חומרת המחלה נבדקה ע”י שאלון לחולה, והערכה קלינית לגודל וחומרת האקזמה. נצפתה ירידה בעוצמת העקצוצים המורגשים ע”י החולים, כמו גם שיפור ברמת החומרה של האקזמה לעומת קבוצת הביקורת. מאחר ומחקר זה נעשה על מספר מצומצם של חולים יש צורך במחקר רב משתתפים על מנת לאשש תוצאות אלו.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22207450

האם הטיפול, המטפל או הפלסבו הם המשפיעים על החולה במחקר דיקור?

מחקר חד סמוי, רנדומלי מבוקר על 221 חולי אוסטיאוארטריטיס המחכים לניתוח החלפת מפרק. החולים חולקו למספר קבוצות טיפול- דיקור, דיקור פלסבו,ו גירוי דמה חשמלי.כל שיטת טיפול לוותה בייעוץ אמפטי או בייעוץ לא-אמפטי. מניתוח התוצאות מסתמן כי השפעת המטפל ואמונת המטופל הינם המשפיעים העיקריים על תוצאות הטיפול ורמות השיפור.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22169359

האם אקופנקטורה עוזרת לתסמיני גיל המעבר?

במחקר שבוצע עם 33 נשים שסבלו מלפחות 7 תסמיני גיל המעבר נמצאה עדות שכנראה יש שיפור עם דיקור, חולקו אקראית ל3 קבוצות טיפול- דיקור, פלסבו או קבוצת המתנה. לאחר 12 שבועות, נבדק השיפור בסימפטומים ע”י קובץ שאלונים (איכות חיים, דיכאון, חרדה, שינה וכו’), כמו גם איסוף שתן למדידת קורטיזול ורמות הורמונים. שתי קבוצות הדיקור (אמיתי והפלסבו) הראו שיפור בתסמינים כפי שנמדדו ע”י שאלוני איכות חיים, שאלוני תסמיני גיל המעבר וכדומה, אך רק קבוצת הדיקור האמיתית הראתה שינויים כמותיים ברמות קורטיזול ורמות הורמונליות.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21968279

האם הומיאופתיה עוזרת לאלרגיה?

במחקר תצפיתי רב מרכזי שכלל 40 חולים נצפו שיפורים בכל הסימפטומים האלרגיים. כל החולים נעזרו הן בטיפול הומיאופטי והן בטיפול תרופתי. השיפור בקרב 21 חולים הוביל להפסקת שימוש בחלק מהתרופות הקונבנציונליות. בקרב 19 החולים הנוספים, השיפור בסימפטומים הוביל להורדת המינון התרופתי הקונבנציונלי.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22138796

האם עיסוי תאילנדי עוזר לשכך כאב וחרדה בסובלים מכאבי כתף?

במחקר שכלל חולים הסובלים מסינדרום scapulocostal הושווה מתן טיפולי עיסוי לעומת טיפולי פיזיותרפיה, למשך 3 שבועות. עוצמת הכאב ומתח שרירי אשר נצפה בקבוצת העיסוי, היה נמוך משמעותי לאחר תחילת הטיפולים, ואף נמוך מקבוצת הפיזיותרפיה. המלצת החוקרים הינה כי יש לשלב טיפולי עיסוי תאילנדי בקרב חולים אלו.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22196428