איך משפרים לחיילים הקרביים את מהירות התגובה ואת חדות המחשבה? איך הופכים אותם לבריאים וחזקים יותר פיזית ונפשית? לבעלי מודעות גבוהה יותר לאורח חיים בריא?
את התשובות לשאלות הללו אפשר למצוא ביוזמה החדשה של רפואה פיקוד מרכז וקמפוס ברושים. החשיבה המשותפת הולידה את פרוייקט כ.ת.ר (כושר, תזונה רגיעה).  הפרוייקט הייחודי מבוסס על ההבנה שעל מנת לשפר את חוסנם ותיפקודם של חיילים קרביים אשר עובדים בתנאי לחץ, ועל מנת לגרום להם להיות יותר בריאים, רגועים, מלאי מוטבציה ויחד עם זאת שבעי רצון יש לשים דגש על רפואה מונעת ומאזנת.

אל”מ ד”ר חגי פרנקל – מפקד הרפואה בפיקוד מרכז (מר”פ): “ככל שנקדים ונטפל יותר בחיילים הבריאים, נביא לכך שיהיו פחות חולי ופציעות”.

פרוייקט כ.ת.ר מבוסס על 3 מישורים: כושר – תזונה – רגיעה.
כושר – על מנת להכניס את החיילים לכושר מבצעי, נבנתה עבורם תכנית אימונים אפקטיבית, שונה מהמדסי”ם הרגילים בצבא. תכנית האימונים משלבים פעילות אירובית, אנ-אירובית וכח, בין 3 ל 4 פעמים בשבוע. את האימונים מעבירים, לצד מדריכי הכושר
הקרבי, מאמנים מומחים שמגיעים מהאזרחות.

תזונה – תזונה בריאה ומאוזנת היא משמעותית ביותר עבור כושרם ותפקודם של חיילים ביחידות קרביות. בעזרת המומחים של קמפוס ברושים, בשיתוף התזונאים הצבאיים, עבר המטבח של אותן יחידות מהפך תזונתי, ונבנה עבורם תפריט מאוזן ובריא המבוסס על הפרודוקטים הקיימים במטבח צהל”י ופרודוקטים חדשים ובריאים שהוטמעו בו. פיקוד המרכז הסכים להקצות תקציב לא מבוטל לטובת שינוי מבורך זה.

בוגרים מצטיינים של מגמת נטורופתיה בברושים גוייסו ללוות את היחידות, להתאים תפריטים אישיים ולהעביר לצוותי המטבח סדנאות בישול בריא להטמעת התפריט בליווי חוברות מתכונים. הסדנאות מתקיימות בקמפוס וביחידות בשטח והמנחים מדווחים על שינוי משמעותי שמתרחש במטבח, בתזונה, במדדי החיילים, במודעות שלהם לאורח חיים בריא ואף בחיים הפרטיים של החייל ומשפחתו מחוץ ליחידות.

רגיעה – עבודת הרגיעה מתבצעת באמצעות טיפולי ביופידבק אשר מאפשרים לחיילים שליטה טובה יותר על גופם ועל תגובותיהם הפיזיולוגיות ורגשיות במטרה להגיע לרמת חדות מחשבה וריכוז גבוה. את טיפולי הביו פידבק מבצעים הקבני”ם הפיקודיים אשר עברו הכשרה ייעודית לכך.

איך מודדים הצלחה בפרוייקט?
על מנת לעקוב אחר התמדת החיילים ולסייע להם להצליח, פותחה בהתנדבות אפליקציה אינטראקטיבית המנגישה את הפרויקט ומאפשרת לחיילים להתעדכן ולעדכן בזמן אמת. וכך זה עובד: כל לוחם מקבל דוח יומי המאפשר לתכנן ולתעד אילו תרגילי כושר עליהם לבצע, מה יאכלו היום בארוחות השונות אילו ערכים תזונתיים יש במאכלים שיאכלו ועוד, החיילים מצידם מסמנים ביצוע וצוברים נקודות, הערות והארות לשימור ולשיפור.

רמ”ד אורח חיים בריא בפיקוד המרכז – רס”ן ד”ר חלי אללוף מספרת כי מבדיקת הנתונים העולים באפליקציה מהליווי השוטף של הפרוייקט ניכר שיפור רב ביכולת הריכוז והתגובה של החיילים, בשביעות הרצון שלהם, ושיפור משמעותי ה- BMI, באחוזי השומן, בתוצאות מבחני כושר פלוגתיים ומבחני בר-אור אישיים.

אלוף פיקוד המרכז, האלוף רוני נומה – “יש לנו הסכם בלתי כתוב עם הורי החיילים, לפיו עלינו לעשות הכל כדי לשפר את תנאיהם ותחושתם של החיילים במהלך שרותם הצבאי”.

פרוייקט כ.ת.ר החל כפיילוט ייחודי ביחידות נבחרות, וצובר עניין רב ומוניטין מפה לאוזן בקרב מפקדי היחידות האחרות. אנו תקווה כי לא רחוק היום שבו יפסיק כת”ר להיות פיילוט ויתחיל להיות מיושם בכלל היחידות הקרביות בצה”ל.
בנימה האישית,
קמפוס ברושים שמח וגאה מאוד לקחת חלק בפרוייקט החשוב הזה. בראש השנה אף קיבל הקמפוס תעודת הערכה מאלוף פיקוד מרכז, על היוזמה וההשתתפות בפרוייקט זה, ועל חלקינו בשינוי המבורך שעובר על הצבא בהיבטים אלה. הקמפוס מודה לבוגרים ולסטודנטים שלנו שנרתמו למשימה ומסייעים לנו להטמיע את הפרוייקט ביחידות השונות בצבא, שלקחו על עצמם לייצג אותנו וללוות את החיילים והיחידות, גם אלו שנמצאות מרוחקות וגם אם נאלצים לעבור לעיתים מעמדה לעמדה, לבקר מספר מועט של חיילים.
קמפוס ברושים גאה בהיותו שותף לדרך שעשויה להביא לשינוי מהותי באורחות החיים של החיילים בצבא ובמודעות הצבאים לאורח חים בריא.