1. דיקור יעיל בטיפול בכאבי מחזור (דיסמנוריאה) מתונים עד חמורים .

מחקר חדש מתאילנד תומך במחקרים קודמים שהראו שדיקור הוא אופציה חלופית טובה להקלה על כאבי מחזור, במיוחד כאשר שימוש בגלולות למניעת הריון (COC) אינו אפשרי או רצוי.

52 משתתפות חולקו באקראי לטיפול ע”י דיקור או גלולות למשך שלושה מחזורי וסת. המשתתפות בקבוצת הדיקור קיבלו דיקור בנקודות ידועות על פי הרפואה הסינית 3 פעמים בשבוע במשך שבועיים לפני תחילתו של המחזור החודשי הבא. משככי כאב מסוג Mefenamic ניתנו כתרופת הצלה לשתי הקבוצות. יעילות הטיפול נמדדה באמצעות מדד לכאבי מחזור מקסימאלי, מספר הימים שסבלו מכאבי מחזור, ימי השימוש במשככי כאבים כהצלה, ומדד כללי לאיכות חיים (שאלון הSF36).

שני הטיפולים הביאו לשיפור משמעותי על פי כל המדדים. יחד עם זאת, התוצאות הראו כי על פני שלושת מחזורי הטיפול, גלולות גרמו לירידה גדולה יותר במדדי הכאב המקסימאלי, בעוד שאר המדדים התוצאות היו דומות. תופעות הלוואי בקבוצת הדיקור היו מקומיות ומינימליות בהשוואה לגלולות, בהן נצפו תופעות לוואי כגון דימום בטני או נרתיקי, עליה במשקל, בחילות או הקאות וגודש בחזה.

למאמר המלא לחצו כאן>

2. תוסף תזונה מבוסס צמח הלענה הראה יעילות בדלקת מפרקים ניוונית (Osteoarthritis).

מחקר חדש מניו זילנד שפורסם לאחרונה בעיתון CLINICAL RHEUMATOLOGY בדק את הבטיחות והיעילות של תוסף תזונה , Arthrem, המכיל את תמצית צמח הלענה (אותו צמח המשמש כתרופה למלריה) על כאב, נוקשות, ומגבלה תפקודית בדלקת מפרקים ניוונית של מפרק הירך או הברך.

42  חולים חולקו באקראי לאחת משלוש קבוצות (14 בכל קבוצה): (1) תמצית הלענה במינון נמוך של 150 מ”ג פעמיים ביום (2) תמצית לענה במינון גבוה של 300 מ”ג פעמיים ביום (3) פלצבו פעמיים ביום – כולם למשך 12 שבועות.

יעילות התמציות הוערכה באמצעות המדדים המקובלים למדידת כאב, נוקשות ותפקוד פיזי ( WOMAC ו-VAS ) – בתחילת המחקר, ולאחר 6 ו-12 שבועות. עם תום המחקר, הוארך הניסוי עד 6 חודשים באופן פתוח וגלוי.

התוצאות הראו שחולים שטופלו במינון הנמוך של צמח הלענה חוו שיפור משמעותי בעל מובהקות סטטיסטית בציון הכולל במדד ה WOMAC על פני 12 שבועות, כמו גם שיפור בכל תתי המדדים. בקבוצת הפלצבו או המינון הגבוה של צמח הלענה לא היה שיפור משמעותי. המינון הנמוך הראה פרופיל סבילות מצוין.

תוצאות המחקר ראשוניות, אולם כיון שדלקת מפרקים ניוונית היא מחלה כרונית, נדרשים מחקרים ארוכי-טווח.

למאמר המלא לחצו כאן>

3. דיקור כטיפול משולב בחולי פרקינסון המקבלים תרופות מערביות.

מחקר חדש מטאיוואן בדק את היעילות של דיקור כטיפול משולב בחולי פרקינסון המקבלים תרופות מערביות.
לרוב מדובר על לבודופה (Levodopa) – תרופה יעילה, אך יעילותה וסבילותה יורדים עם השנים, כך ש-50% מהחולים לא יכולים להמשיך לקחת אותה מעבר ל-5 שנים.

במחקר שלא היה רנדומלי או כפול-סמיות, השתתפו 40 חולים בגיל 70~ אשר חלו במחלה לפני כ-4 שנים. למרות זאת, לא היו הבדלים משמעותיים בין שתי הקבוצות בתחילת המחקר.

20 מטופלים קיבלו דיקור פעמיים בשבוע בנקודות DU20, GB20, LI11, LI10, LI4, GB31, ST32, GB34, GB38, במשך 18 שבועות, בנוסף לתרופות המערביות שנטלו.
(13 מהם, המשיכו לקבל דיקור עד ל-36 שבועות). בקבוצת הביקורת החולים קיבלו תרופות מערביות בלבד.

יעילות הטיפול נמדדה על ידי מספר מדדים מקובלים למעקב אחר התפתחות מחלת הפרקינסון (UPDRS), כמו גם דכאון ע”י BECK DEPRESSION INVENTORY ומדד איכות חיים כללי (WHOQOL).

בתום 18 שבועות, אחוז גבוה ומשמעותי יותר של חולים שטופלו בדיקור בתוספת לטיפול תרופתי מערבי חוו שיפור במדדים השונים (55% מול 15% בUPDRS, p=0.019). בתת-סקאלה נפשית הכוללת התנהגות ומצב רוח (85% מול 25%, p<0.001), ביכולת תפקוד יומיומית (65% מול 15%, p=0.003), ניידות (40% מול 15%, לא מובהק), דכאון (85% מול 35% בBDI, p=0.003), איכות חיים (65% מול 15% בWHOQOL,p=0.003). אלה שטופלו לטווח ארוך של 36 חודשים חוו שיפור נוסף ברוב המדדים.

למאמר המלא לחצו כאן>

 

4. שימוש ארוך טווח בסטטינים מעלה משמעותית את       הסיכוי לפתח סכרת.

מחקר רטרוספקטיבי שפורסם לאחרונה כלל חולים שהיו מטופלים בתכנית ביטוחית אמריקאית בין השנים 2003-12. המחקר בדק קשר בין שימוש בסטטינים (משפחת תרופות פופולריות להורדת כולסטרול) לסיכוי לפתח סכרת ו/או לפתח סיבוכים ממחלת הסכרת. חולים עם מחלות כרוניות נוספות כמו מחלות לב או סכרת לפני תחילת המחקר לא נכללו. בסופו של דבר נכללו רישומים של  25,970 מטופלים (3,982 משתמשים בסטטינים ו 21,988 שלא).

תוצאות המחקר הראו שלאנשים שהשתמשו בסטטינים לאורך זמן היה סיכוי גבוה כמעט פי 2 לפתח סכרת (OR 1.87), פי 2.5 לפתח סיבוכים ממחלת הסכרת (OR 2.50), ועליה לא משמעותית בסיכוי להשמנת יתר עם יכולת מופחתת לעשות פעילות גופנית (OR 1.14).

כידוע – דיקור סיני, רפואת צמחים סינית, נטורופתיה ושינוי הרגלי חיים הוכחה כמאוד יעילה בהורדת כולסטרול מבלי לגרום סיבוכים לטווח ארוך.

למאמר המלא לחצו כאן>

 

5. חומר מחשבה לכל מטפל/ת – תמיכה במטופלים לאורך זמן ע”י מסרונים מוריד משמעותית גורמי סיכון (למחלת לב).

מחקר מרתק חדש מאוסטרליה שפורסם בעיתון היוקרתיJAMA, בחן את השפעת תוכנית תמיכה באורח חיים בריא בעזרת הודעות טקסט קבועות, על הורדת הסיכון לארועים לבבים (TEXT ME TRIAL).

המחקר היה אקראי, חד-סמיות וכלל 710 חולים בממוצע גיל של 58, שסבלו ממחלת לב מוכחת. בקבוצת ההתערבות (n = 352) קיבלו 4 הודעות טקסט בשבוע למשך 6 חודשים בנוסף לטיפול הרגיל. חולים בקבוצת הביקורת (n = 358) קיבלו טיפול רגיל.

הודעות הטקסט כללו אמירות מוטיבציה, תזכורות ותמיכה לשינוי התנהגויות סגנון החיים, אשר נבחרו מבנק הודעות על פי מאפיינים בסיסיים (למשל, עישון). לדוגמא “נסה להימנע מהוספת מלח למזונות שלך, ותבל באמצעות תבלינים אחרים או עשבי תיבול”. ההודעות נשלחו ע”י מערכת ניהול מסרים ממוחשבת.

בתום 6 חודשים רמות הLDL (הכולסטרול ה”רע”) היו נמוכות בצורה משמעותית בקבוצה שקיבלה מסרונים, כמו גם ירידה משמעותית ומובהקת ברמות השומנים (טריגליצרידים), לחץ דם סיסטולי, מדד מסת הגוף (BMI), פעילות גופנית ועישון. בנוסף, רוב המטופלים דיווח כי הודעות הטקסט היו שימושיות, קלות להבנה ובתדירות נכונה.

עם כל המוגבלויות של המחקר, זוהי הזדמנות למחשבה על העמקת הטיפול ושמירה על הצלחת הטיפול לאורך זמן בעזרת מנגנון שמירה על קשר רציף עם המטופלים.

למאמר המלא לחצו כאן>