דלקת האגן הקטן                 Pelvic Inflammatory Disease           

תקציר מאמר – סקירה ועקרון הטיפול בצמחי מרפא סיניים, מאת מוטקה אילון

נושא המאמר מהווה חלק מתוכנית הלימוד בהתמחות הגינקולוגיה הסינית בפרק העוסק במחלות וזיהומים של דרכי המין, המאמר עוסק בצמחי מרפא אך בקורס ידונו בנוסף עקרונות הטיפול בדיקור.

סקירה מערבית

P.I.D. – הדלקת החמורה השכיחה ביותר בנשים צעירות בגיל הפוריות במערב, נחשבת לסיבוך השכיח ביותר של מחלות המועברות במגע מיני. 5%-20% מכל האשפוזים במחלקות גניקולוגיות במערב, של נשים בגילאים 15-25 קשורים לדלקת זו. המחלה כרוכה בתופעות קליניות קשות עם סיבוכים שעיקרם בעיות פריון. כיום ההתייחסות למחלה כפולימיקרוביאלית המערבת מספר סוגי חיידקים בו זמנית ולכן הטיפול האנטיביוטי יהיה רחב. החלוקה המקובלת כיום:

PID שמקורו ביחסי מין Sexually Transmitted

PID ממקור אחר Sexually Transmitted  Non

בקבוצה הראשונה בן הזוג ליחסי המין מהווה את מקור הזיהום. יחסי המין עצמם מעבירים מזהמים ממערכת העיכול או דרכי המין התחתונות לחלקים העליונים בהעברה מכאנית, עם תנועת הזרע, או עם ריפלוקס של דם ויסתי (ידוע שהתפרצות PID שכיחה יותר בזמן הווסת או בשבועיים הראשונים אחריו עקב מצב הריר הצווארי).

בקבוצה השנייה הדלקת מופיעה על רקע מצב קודם במערכת הגניטלית בעיקר עקב נוכחות I.U.D (התקן תוך רחמי) וחזרה של אירועים דלקתיים קודמים באגן.

גורמי הסיכון:

1.     גיל:  שכיח יותר אצל צעירות. 75% מהמקרים מאובחנים אצל נשים מתחת לגיל 25.

2.     זיהום קודם במע’ המין התחתונה (נרתיק). יש הטוענים שזו אותה מחלה רק בדרגת חומרה שונה.

3.     אמצעי מניעה I.U.D. – אצל נשים המשתמשות בהתקן תוך רחמי שכיחות המחלה עולה פי 2 עד 4. אצל נשים צעירות עם התקן הסיכון עולה לפי 7 עד 9. ריבוי בני זוג מעלה את השכיחות עוד יותר.

4.     גיל תחילת יחסי המין – יחסי מין מתחת גיל 16 מגדיל את הסיכון פי 2.

5.      ריבוי בני זוג

6.     פעולות חודרניות לבדיקת דרכי המין – בעיקר צילום רחם, דגימת רירית רחם, גרידות. טיפול מונע באנטיביוטיקה לא הוכח כיעיל.

7.     שטיפות לדניות – אצל נשים הנוהגות לשטוף את הנרתיק אחרי יחסי מין או בזמן הווסת השכיחות עולה פי 4.

שימוש בגלולות למניעת הריון, קונדומים או דיאפרגמה מפחיתים את שכיחות ה PID.

דלקת האגן יכולה להופיע כמצב חריף, אקוטי או כתופעה כרונית. המצב האקוטי מתאפיין בסימפטומים חריפים של חום גבוה, כאבי בטן תחתונה, רגישו במישוש הטפולה (השחלות, חצוצרות), בטן תפוחה, ממצאים דלקתיים בבדיקות הדם לעיתים קרובות הפרשה וגינאלית צהובה, ירוקה ובעלת ריח רע. מצב זה הוא קשה ומסוכן ונדרשת התערבות מידית הכוללת לעיתים קרובות אשפוז וטיפול אנטיביוטי אגרסיבי. הדלקת הכרונית בעלת אופי שקט וקל יותר ומתאפיינת בכאבים ממושכים בבטן תחתונה. שכיחותה עולה עם הגיל. סטטיסטית נפוצה יותר אצל נשים גרושות מאשר נשואות או רווקות.

סיבוכים:

ל PID עלולות להיות 4 תוצאות ארוכות טווח:

1.     חזרת המחחלה

2.     כאב אגני כרוני

3.     אי פוריות

4.     הריון חוץ רחמי

כ 25% מהחולות יסבלו מאחד הסיבוכים הללו. 20% יסבלו מכאב אגני כרוני. כ 20%-30% לוקות באי פוריות כשהסיבה תהיה מכאנית עקב חסימת חצוצרות שמקורה ב PID ככל שמספר התקפי הדלקת גדול יותר כך הסיכון לאי פוריות גדול יותר.

T.C.M. וטיפול ב P.I.D. (כאב בטן Fu Tong)

בכל פניה לרפואה סינית / משלימה עם חשש ל PID  קיימת חובת הבחינה והטיפול של הרפואה המערבית במקביל.

האבחנה המבדלת צריכה לשלול חסימת מעיים, דלקת התוספתן, הריון חוץ רחמי ושיזור (Torsion) של השחלות הטיפול ברפואה הסינית אינו נוגד את הטיפול המערבי ויכול להועיל להחלמה וחשוב ביותר להקטנת תופעות הלוואי והסיבוכים האפשריים של המחלה.

גם ברפואה הסינית ההתייחסות משתנה בין המצב האקוטי לכרוני.

במצב האקוטי, בשלב הראשון, מתעלמים מהמצב הקודם שגרם להתפתחות המלה ורק עם חלוף המצב האקוטי המסוכן ניתן להתפנות לטיפול בשורש הבעיה וברקע הפיזי, מנטאלי והתנהגותי שאפשרו את המחלה.

טיפול ב P.I.D. אקוטי

בחירת הטיפול תהיה לפי שלב המחלה.

שלב 1: חום, כאב, רעילות, ליחה חמה, היתקעות של צ’ ודם.

שלב 2: המזהם חזק, המצב מוחרף משלב 1 עד להתפתחות של מאסות ויש חשש לאבצסים.

שלב 3: מצב לש ספסיס. החום נכנס לשכבת ה Ying  והדם.

בכל שלושת השלבים הסימפטומים דומים והשוני הוא בתכיפותם ועוצמתם. בכולם יופיעו סימנים של חום וליחה – חום, יובש בפה, צמא, יתכן שתן כהה, חוסר מנוחה. הפרשות צהובות, ירוקות עד דמיות עצירות או שלשול. כאב בטן – בטן רגישה מאוד למגע, כאב חד ומכווץ, בטן תפוחה. לעיתים קרובות יופיע גם כאב בגב תחון ובסקרום. לשון – אדומה, יבשה, חיפוי צהוב דביק. דופק – מהיר, גדול, מיתרי, לעיתים מתגלגל מאוד עקב הליחה.

העיקרון הטיפולי – לסלק חום וליחה, לנקות רעילות, להניע צ’י ודם, להפחית כאב. בכל השלבים האקוטיים הטיפול אגרסיבי על מנת להקטין את הנזק האפשרי ולעצור את התדרדרות המצב.

טיפול בצמחים

פורמולות שאינן מצויות בספרות המקובלת תופענה בפירוט הצמחים המרכיבים אותן.

שלב 1: שילוב 2 פורמולות:

Ba Zhen San – טיהור חום ולחות במחמם תחתון.

Wu wei xiao du yin – טיהור אש ורעילות מחום חיצוני. זיהומים.

התאמות: נוסיף צמחים מניעי דם שגם מקררים.

Mu dan pi, Chi Shao – מחקרים מראים שלשני צמחים אלו גם אפקט אנטי דלקתי.

Huang Qin לחום גבוה + Gua lou ren לעצירות.

במידה והמטופלת משלשלת, נוציא את ה Da Huang הנמצאת בפורמולה הראשונה ונוסיף Yi yi ren  + Huang lian.

חוסר YIN עם חום נמוך Di gu pi

צריבה בשתן Dan zhu ye

בכאב בטן חריף Mo Yao Yan Hu Sou,

הפרשות צהובות עם ריח חריף Tu fu ling, Ku shen

בחולשה גדולה Sheng di, Sha shen,  המחזקים Qi  ו Yin בלי לחמם.

שלב 2:

מצב של החמרה משלב 1 והפורמולה מכוונת יותר למניעת מאסות ואבצסים.

הפורמולה העיקרית:

Jie Du Nei Xiao Tang

Lian qiao, Jin yin hua, Pu gong yin, Bai jiang cao, Chi shao, Dang gui zi, Da huang, Chi xiao dou, Dan pi, Tu bei mu (לא ניתן להשיג בארץ), Gan cao.

התאמות:

כאשר הדלקת חמורה עם מוגלה שלא נרפאת ותשובה לא מספיק טובה לאנטיביוטיקה נוסיף:

Xi Huang Wan

Niu huang, Ru xiong, She xiong, Mo Yao

לכאב גב תחתון וסקרום נוסיף:

Niu Xi

Dan Shen

Chi Shao

Dan Pi

התאמות נוספות בדומה לשלב 1.

שלב 3:

בשלב זה יש להניח שהמטופלת באשפוז בבית חולים, בסין גם במצב זה עדיין הטיפול משולב.

מאפייני שלב זה: חום גבוה, עצבנות וחוסר מנוחה קיצוניים, הזיות, צמא רב, לעיתים דימומים שונים – אף, עור, צוואר. הדגש בפורמולה – הורדת החום והקטנת הנזק של החום ברמת הדם וה Ying.

הטיפול – שילוב של 2 פורמולות:

Bai hu tang – מטהרת חום ב yang ming וברמת ה Qi. מנקזת חום מהקיבה, מייצרת נוזלים ומטפלת בצמא.

Qing ying tang – מטהרת חום מרמת ה Ying, מטהרת אש ורעילות, מנקזת חום ומזינה Yin (בפורמולה זו מחליפים את ה Xi jiao ב Shui niu jiao).

ההתאמות המפורטות בשלבים 1 ו 2 יכולות להתאים גם כאן. כרגיל בעבודה עם צמחים בחירת צמחים נוספים והמינונים של הצמחים, השונים יהיו בהתאם למצב המטופל.

 טיפול בדיקור

בשלב הקוטי המיידי הגישה וההתייחסות דומים לטיפול בצמחים. תחילה יש לטפל ולהקטין את הסימפטומים הקשים ולאחר מכן להתייחס למצב הבסיסי שהביא להתפתחות הבעיה. בחירת הנקודות, תדירות הטיפול ומספר הנקודות שיטופלו תלויים במצב המטופל, עוצמת הסימפטומים, מצבו האנרגטי, האיברים והמרידיאנים המעורבים.

מכיוון שקיימות אפשרויות רבות הטיפול ידון בהרחבה בהתמחות הגניקולוגיה הסינית.

P.I.D. כרוני

המצב הכרוני פחות דרמתי ונוטה למהלך מתמשך. לעיתים הטיפול המערבי (אנטיביוטיקה) מסלק את סימני הדלקת אך שאר הסימנים האופייניים של כאבים ורגישות בבטן התחתונה, גב תחתון, סקרום, בזמן קיום יחסי מין או אחריהם, הפרשות ולעיתים חום או קור – נותרים.

האבחנה המבדלת מגדירה שלושה מצבים אפשריים:

1.     חום וליחה במחמם תחתון

2.     קור וליחה במחמם תחתון

3.     תקיעות של צ’י ודם

המצבים יידונו בהרחבה בקורס ההתמחות בגינקולוגיה.

גם במצב הכרוני יש חשיבות רבה להתייחס לשורש הבעיה כמצוין בסיכום המצב האקוטי.

מנסיוני, הטיפול במצבים הכרוניים מחייב התייחסות למצב המנטאלי ומחייב הכוונה ויעוץ התנהגותי. פרוט ודיון בסעיף זה הם עניין למאמר נוסף.

כיום, בסין, הכיוון של הגניקולוגיה הסינית הוא בשיתוף פעולה בינה לבין הרפואה המערבית. כמעט בכל בית חולים קיימת מחלקה לטיפול משותף בין התחומים.

P.I.D. הוא תחום מובהק של צורך בשיתוף פעולה לאורך כל הטיפול לטובת המטופלת בהקלת הסימפטומים, קיצור מהלך המחלה והחשוב ביותר – הקטנה משמעותית של תופעות הלוואי כפגיעה בפוריות או חזרת המחלה.

מוטקה אילון   .Lic.Ac

מטפל ומרצה בכיר לשיאצו ורפואה סינית, ממקימי קמפוס ברושים, מומחה לגניקולוגיה עפ”י הרפואה הסינית ומנחה התמחות בתחום זה. התמחה לאורך השנים במספר מרכזים רפואיים בסין.מנחה קבוצות סטודנטים להשתלמויות והתמחות בבתי חולים בסין.

לפרטים על קורס גינקולוגיה דצמבר 2014 לחץ כאן או 03-6411961