בשיתוף

תיפוף ככלי טיפולי – עמרי לפידות [M.sc]

תוף הנו כלי פשוט יחסית, ובקלות ניתן להפיק ממנו צלילים, ללא כל ניסיון קודם. זו רק אחת הסיבות שתיפוף וטיפול באמצעות תיפוף, נחקרים היום ע”י רופאים נוירולוגיים.
תוף הנו כלי פשוט יחסית, ובקלות ניתן להפיק ממנו צלילים, ללא כל ניסיון קודם.

זו רק אחת הסיבות שתיפוף וטיפול באמצעות תיפוף, נחקרים היום ע”י רופאים נוירולוגיים. סיבה נוספת היא שעצם פעולת התיפוף משחררת סטרס וחרדות, ומעלה את השמחה. במחקרים רפואיים בארה”ב נמצא כי המשתתפים במעגלי תיפוף בני שעה למשך 6-10 שבועות רצופים, זוכים לעליה של כ- 50% במצב הרוח1 (ללא תופעות לוואי!!), וכן לירידה בהורמוני הסטרס ובמקביל לעליה בתאי הדם הלבנים2 (חיזוק מערכת החיסון).

נמצא גם כי למשתתפים במעגל תיפוף שבועי עולה המוטיבציה לטיפולים אחרים, וכי התיפוף מביא לשיכוך כאבים כרוניים ולעליה בגלי האלפא במוח3(בדומה לחלומות או מדיטציה). תיפוף בקבוצה,  מייצר גם מרחב חברתי המאפשר ביטוי אישי, הנתמך בקצב פועם משותף. כך מועצמים גם היחיד וגם היחד, והמשתתפים חשים שייכות חזקה ומחברת.

תיפוף משותף במעגל מאפשר תקשורת על-מילולית, בין גילאים, בין מוגבלויות ובין תרבויות. בשל כך, מעגל תיפוף יכול להיות פעילות פנאי-מרפא מושלמת, למשל בבית לדיור מוגן או בית חולים שיקומי. כטיפול תומך לבדידות ועצב שלעיתים מלוות את התהליך השיקומי או מחלה ניוונית כמו אלצהיימר – פרקינסון.

תיפוף אצל מתמודדי פרקינסון יכול להשיב מיומנויות מוטוריות ולעכב את התפתחות המחלה5, להעלות ביטחון עצמי, להפיג דיכאון, ולשפר את המצב החברתי של המטופלים6. אצל חולי אלצהיימר, תיפוף פעיל והאזנה למוזיקה, יכולים לחולל פלאים למטופלים ובני משפחותיהם, ברמת התקשורת וההנאה המשותפת7 (סרט מצויין בנושא- ALIVE INSIDE). אם כן, תיפוף שבועי של כשעה משפר את איכות החיים באספקטים רבים – פיזי, רגשי, שכלי, וחברתי.

מאת: עמרי לפידות [M.sc], מטפל מתופף ומנחה סדנאות קצב טיפוליות. מטפל בתיפוף עם אוכלוסיות מיוחדות משנת 2002: חינוך מיוחד, חולים בשיקום, נוער בסיכון בפנימיות, אנשים על הסקאלה האוטיסטית, בעלי מוגבלות שכלית, קשישים, ותשושי נפש (AD/PD). בוגר ברושים ברפואה סינית.

ביבליוגרפיה:

1. Recreational music-making: a cost-effective group interdisciplinary strategy for reducing burnout and improving mood states in long-term care workers.

Bittman B. et al, Advances in Mind-Body Medicine. 2003;19(3-4):4–15.

2. Composite effects of group drumming music therapy on modulation of neuroendocrine-immune parameters in normal subjects.
Bittman B. et al, Alternative Therapies in Health and Medicine.2001;7(1):38-47

3. Complementary Therapy for Addiction: “Drumming Out Drugs”

Michael Winkelman, PhD, MPH, Am J Public Health. 2003; 93(4): 647–651.

4. Drumming and Parkinson’s Disease, Dr. Connie Tomaino, DA, MT-BC, 2009

https://remo.com/experience/post/drumming-and-parkinsons-disease/

5. Friedman Robert L. Psychotherapist, “The Healing Power of the Drum“; 1994, Book.

6. Drumming Up Wellness, HealthRHYTHMS for AD Patients, Walker Wright, 2010

https://remo.com/experience/post/drumming-up-wellness-healthrhythms-for-alzheimers-

Call Now Button דילוג לתוכן