בשיתוף

ניוזלטר דצמבר – מחקרים עדכניים ברפואה משלימה

בניוזלטר המחקרים הפעם, מחקרים מרתקים המנסים להבין את המנגנון להורדת לחץ דם באמצעות דיקור, יעילות הדיקור בהשוואה למורפיום בהורדת כאב אקוטי בחדר מיון, היעילות של מוקסה הניתנת באורכי זמן שונים לטיפול בכאב גב כרוני, האפקט החיובי של תיפוף בקבוצה על דכאון וחרדה ועדכון על טיפול תזונתי במעי רגיש. כמו תמיד, הסקירה נועדה להביא לידיעתכם את ה”שורה התחתונה” בעוד אם תרצו להעמיק, אתם מוזמנים להיכנס ללינק המקשר לכל מאמר ולהוריד אותו ברחבי הקמפוס. קריאה מהנה, ד”ר גיל ברזילי PhD.

דיסמנוריאה

יעילות הטיפול בחום באמצעות מוקסה, באורכי זמן שונים על כאבי גב תחתון 

מחקר שנערך בסין בדק את ההשפעה של שימוש במוקסה לאורכי זמן שונים על כאבי גב תחתון. 40 מטופלים חולקו ל-4 קבוצות טיפול השונות באורך זמן הטיפול: אורך זמן חימום קצר (15 דקות, SL), אורך זמן חימום בינוני (30 דקות, ML), אורך זמן חימום ארוך (60 דקות, LL) או דיקור בלבד בנקודת הדיקור Guanyuan (CV4). משתתפי המחקר טופלו במשך שבועיים, 5 טיפולים בכל שבוע.

תוצאות המחקר הראו שיפור ברמת הכאב בכל קבוצות הטיפול, אך הטיפול היעיל ביותר באופן משמעותי היה טיפול במוקסה בזמן חימום של 30 ו-60 דקות.

למחקר המלא לחצן כאן >

כיצד דיקור מועיל להורדת יתר לחץ דם – מחקר בעכברים שופך אור

דיקור מועיל להורדת יתר לחץ דם, אך ההסבר של מנגנוני הפעולה אינו ברור. מחקר חדש מארה”ב בדק בעכברים את האפקט של אלקטרו-אקופנטורה פעמיים בשבוע למשך 30 דקות בנקודות .ST36-37 קבוצת ביקורת קיבלה דיקור באותן הנקודות אך ללא חיבור לחשמל וקבוצה נוספת שלא טופלה כלל. תוצאות המחקר הראו כי לאחר  5 טיפולים באלקטרו-אקופנטורה הייתה ירידה משמעותית בלחץ הדם לעומת שתי הקבוצות האחרות. נצפתה עלייה בכמות האנקפלין, שהוא סוג של אופיאוד הקשור לתגובה לכאב, פחד או חרדה וכנראה שכך תורם להורדת הלחץ דם.

למאמר המלא לחץ כאן >

ההשפעה של תיפוף קבוצתי על דכאון, חרדה והשתלבות חברתית

תלמידים של עמרי לפידות שימו לב,  מחקר פיילוט באנגליה בדק את ההשפעה של תיפוף בקבוצה במשך 10 שבועות על דכאון, חרדה ויכולת השתלבות בחברה. המחקר כלל 45 משתתפים, 30 השתתפו בפעילות תיפוף פעם בשבוע למשך 90 דקות עם מנחה מנוסה בעוד קבוצת הביקורת לא קיבלה שום טיפול מיוחד, אך אלה היו אנשים פעילים חברתית.

תוצאות המחקר הראו שיפור משמעותי החל מהשבוע ה-6 בדיכאון, כמו גם שיפור משמעותי בחרדה וביכולת ההשתלבות החברתית. השיפור נשמר גם לאחר 3 חודשים של מעקב. כמו כן, המשתתפים בקבוצת התיפוף סיפקו בתחילת המחקר, בשבוע ה-6 ובשבוע ה-10 דגימות רוק לבדיקת קורטיזול ומספר חלבונים שנועדו לבדוק את אופי המערכת החיסונית. התוצאות הראו שלאורך זמן חל שינוי מפרופיל מערכת חיסון פרו-דלקתית (הקשור לדיכאון וחרדה) לאנטי-דלקתית. מחקר זה מדגים את היתרונות הפסיכולוגיים של תיפוף בקבוצה ומרמז על ההשפעות הביולוגיות והפוטנציאל הטיפולי בבריאות נפש.

למאמר המלא לחץ כאן >

טיפול תזונתי במעי רגיש – ממצאים חדשים?

מחקר כפול-סמיות מוצלב בו נבדק האם לחם שיפון דל ב-FODMAP יתרום להקלה על התסמינים במטופלים עם מעי רגיש (IBS) לעומת לחם שיפון רגיל.

במחקר השתתפו 87 מטופלים ב – 2 קבוצות אשר צרכו כל אחד מסוגי הלחמים למשך 4 שבועות. נמצא כי בהשוואה למטופלים שצרכו את הלחם הרגיל, בקרב המטופלים אשר צרכו את הלחם הדל ב-FODMAP חלה הקלה מובהקת במרבית התסמינים של IBS, אשר נבדקו על סקלה ויזואלית אנלוגית (visual analogue scale) ביניהם נפיחות, כאבי בטן, התכווצויות ורעשים בקיבה. עם זאת, לא נמצאו הבדלים במדד להערכת חומרת התסמינים (symptom severity scoring system) או באיכות החיים. החוקרים מסכמים כי למרות התרומה של לחם דל FODMAP להקלה על התסמינים ולהעלאת צריכת הסיבים, נדרש שינוי תזונתי רחב יותר על מנת להשיג שיפור משמעותי יותר בחומרת התסמינים ובאיכות החיים.

המאמר מוגש בחסות “נטורופדיה – האנציקלופדיה לרפואה טבעית”

למאמר המלא לחץ כאן >

השוואה בין דיקור סיני למורפיום בווריד בכאב אקוטי בחדר מיון

מחקר שפורסם בעיתון היוקרתי American Journal of Emergency Medicine בדק בצורה אקראית את יעילות הדיקור מול מורפיום בטיפול בכאב אקוטי בינוני עד חמור, בחולים הנמצאים בחדר מיון. המחקר כלל  300 מטופלים, 150 בכל קבוצה. המחקר לא הבדיל במיקום הכאב ואפשר דיקור “חופשי” על פי מיקום הכאב מתוך מאגר נקודות רלוונטי לכל מיקום של כאב.

המחקר בדק 3 פרמטרים: מידת ההצלחה בהורדה של 50% ברמת הכאב מול נקודת ההתחלה, זמן התגובה לטיפול ותופעות לוואי. 92% מהמטופלים בקבוצת הדיקור לעומת -78% מקבוצת המורפיום חוו שיפור של לפחות 50% ברמת הכאב . גם זמן התגובה לשיפור בכאב היה קצר משמעותית בקבוצת הדיקור (16 ± 8 דקות בקבוצת הדיקור לעומת 28 ± 14 דקות בקבוצת המורפיום).

למאמר המלא לחץ כאן >

קמפוס ברושים לוגו
Call Now Button דילוג לתוכן