בשיתוף

האביב השני – גיל המעבר על פי הגישה הסינית – זהר ברק אור – 21/02/2013

היבטים אנרגטיים, פיזיולוגיים ונפשיים בשילוב ההיבט האסתטי

הרפואה הסינית העתיקה מתיחסת לגיל המעבר כמעין ה”אביב השני” בחיים. זה הזמן להשפיע, לשנות, לפעול, להתחדש וליישם את כל מה שהפנמנו במהלך חיינו. אשה סביב גיל ה-50 חוותה, למדה והפנימה במהלך כל חייה הרבה מאוד ידע וניסיון וזו העת לישם אותו באופן מלא, שלם ומאוזן בחצי השני של חייה. בגילאים מוקדמים, רוב הנשים עסוקות בטיפול בילדים, בקריירה ובזוגיות במקביל ולא תמיד יש להן פנאי ריגשי ופיזי לעבד את כל החוכמה וניסיון החיים שהן צוברות. כשהבית מתרוקן מגיעה תקופת הלבלוב והפריחה במלוא עוצמתה. לרפואה הסינית כלים רבי עוצמה לסייע לנשים בגיל הזה לחוות את ה”מעבר” כנשים יפות יותר, מיניות ומודעות יותר, מאוזנות הורמונאלית ומלאות שימחת חיים.

גיל המעבר
גיל המעבר מתיחס לנקודת המפנה בה אשה עוברת מהיותה פוריה ומבייצת לאשה נטולת מחזור חודשי. העדר ווסת בטווח של 6-12 חודשים, מעיד בדרך כלל על הדיאגנוזה. נשים חוות בדרך כלל אי סדירות במחזור החודשי לאורך שנתיים עד חמש ועד שהמחזור פוסק לחלוטין. טווח הגילאים בו חוות רוב הנשים את גיל המעבר בין הגילאים 48-55.
גיל המעבר מתבטא בירידה משמעותית בערכי אסטרוגן והפחתה בייצור הזקיקים בשחלות. כאשר מנתחים את גיל המעבר דרך הרפואה הסינית, יש להבין את הקשר בין הירידה באסטרוגן וייצור הזקיקים לסימפטומים הקלאסים כגלי החום והיובש הוגינאלי, אל ה- Tian gui(דם הוסת) המגיע מג’ינג הכליות.
מעניין לציין שיש ירידה מתקדמת של הפחתת הזקיקים אף מזמן הלידה. השחלות מבשילות עוד בעובר, אז מתפתחים כ-6,000,000 זקיקים ראשוניים, אשר פוחתים לכ-600,000 בלידה, לסביבות 300,000 עם תחילת הווסת ועד לכ-10,000 בזמן גיל המעבר.
עובדות אלה מאשרות שגיל המעבר אינו אירוע המתרחש בפתאומיות בחיי האישה, אלא תהליך פיזיולוגי מתמשך לאורך חייה, המתחיל כבר אפילו לפני לידתה. הבסיס הביולוגי לגיל המעבר, מתרחש למעשה לאורך כל חייה, כלומר, מתרחש תהליך ירידה הדרגתית בג’ינג הכליות. סגנון החיים והרגלי התזונה מהילדות והלאה ישפיעו באופן ישיר על איזה איפיונים של תסמיני גיל המעבר יהיו לאותה האישה.
לאשה אשר תזונתה אינה מאוזנת או עובדת באופן שאינו מאוזן, יולדת הרבה ילדים, חיה חיים רוויי מתח וישנה מעט שעות, סביר להניח שיהיו סימפטומים קשים יותר בשנים בהן ייפסק המחזור.

הסימפטומים העיקריים המשבשים את חיי מיליוני נשים ברחבי העולם הם יובש בנרתיק, גלי חום והזעות לילה. התופעה השכיחה ביותר היא גלי החום, ממנה סובלות כ-85% מהנשים בגיל המעבר. 45% מהן יחוו אותם גם בחלוף 5-10 שנים מתחילת גיל המעבר. גינקולוגים רבים מאמינים שגלי החום ויובש בנרתיק הן כתוצאה מתופעת הפחתת האסטרוגן, לדעתם מרבית התופעות הנוספות הן עקב אורח חיים מתוח, בלבד.
תופעות נוספות שעלולות להופיע בזמן גיל המעבר הן: כאבי ראש, תשישות, אדישות, חוסר מוטיבציה, חרדות, חוסר שקט נפשי, דכאון, חוסר שינה והפרעות קשב וריכוז.

הטיפול ברפואה הקונבנציונאלית
עד לא מזמן, הטיפול ההורמונאלי החלופי בגיל המעבר היה פופולארי מאוד אלא שבשל מחקר מקיף שקבע שטיפול זה עלול להגביר את הסיכון לסרטן, הפסיקו נשים רבות את השימוש בהורמונים חליפיים. בעשור האחרון, אחרי מחקרים נוספים, הגיעו הרופאים למסקנה שנטילת הורמונים חלופיים מסוכנת בעיקר לנשים הנמצאות בקבוצת סיכון לחלות בסרטן וקיימות להם תופעות לוואי רבות שהוכחו במחקרים הרפואיים האחרונים ובניהן: התרבות יתר של תאים, פקקת, שבץ, מתח מוגבר, אי תפקוד של כיס מרה, אבנים בכיס המרה, בחילות, הקאות, בצקות וכאבי ראש. למרות כל תופעות הלוואי נשים רבות נוטלות הורמונים בגיל המעבר כמעין גזירת גורל בלתי נימנעת.
ממסקנות המחקרים העדכניים ביותר ממליצים רופאים ליטול הורמונים עד 5 שנים. מעבר לתקופה של 5 שנים קיימת סכנה מוגברת לחלות בסרטן. אוכלוסיית היעד לטיפול הורמונאלי היא נשים סימפטומאטיות, הסובלות מתסמינים משמעותיים על רקע חסר באסטרוגן. הטיפול משיג תוצאות מהירות ובאחוזים גבוהים של שיפור אורח החיים. רופאים רבים סבורים כי נשים בקבוצות סיכון גבוהה של מחלות כמו אוסטיאופורוזיס או מחלות כלי דם צריכות ליטול הורמונים גם ללא הופעת תסמיני גיל המעבר הקלאסים וזאת כדי למנוע החמרה בצפיפות העצם או החמרה של מחלות דם ולב.

גיל המעבר על פי הרפואה הסינית
מנקודת זווית של הרפואה הסינית, הסימפטומים של גיל המעבר, נוצרים עקב ירידה בג’ינג הכליות וחוסר איזון בין היין ליאנג הכליות. בתוך פתולוגיה זו יכולות להיות וריאציות שונות של תבניות. יש לציין שמדובר בגיל המעבר הנורמטיבי, סביב גיל 50 שהוא פיזיולוגי ולא גיל המעבר המוקדם המתרחש לעיתים גם בשנות ה-30, המוגדר כפתולוגי.

הסימפטומים העיקריים של גיל המעבר הם תוצאה של ירידה בייצור האסטרוגן בזמן הזה ועל פי הרפואה הסינית הם נובעים כתוצאה של ירידה פיזיולוגית של הTian-gui , “טל השמיים”, הוא דם המחזור. Tian gui מופיע לראשונה, אצל נערות בגיל 14 (7X2) ומתייבש בגיל 49 (7X7). בגיל  14 הטיאן גוי מופיע, הרן מאי מתחיל לזרום, הצ’ונג מאי בפריחה, המחזורים באים בסדירות ויש אפשרות להרות. בגיל 49 הרן מאי מתרוקן, הצ’ונג מאי מופחת ,הטיאן גאי מתייבש, מעבר האדמה, הרחם, אינו פתוח ולכן מגיעה החולשה וחוסר הפוריות.
כדי לחבר את האבחנה המערבית עם הגישה הסינית, במקרה זה אפשר לומר באופן ברור שהטיאן גוי הוא ביטוי של פעילות הרחם ושל האסטרוגן, אשר קובע את הבגרות המינית ואת גיל המעבר. כיוון שהוא מופק מג’ינג הכליות ונמשך אל תוך גיל המעבר, ישנה בתקופה הזו ירידה פיזיולוגית בג’ינג הכליות. חשוב להדגיש שגיל המעבר אינו מחלה או פתולוגיה, אלא ירידה טבעית פיזיולוגית של ג’ינג הכליות ונשים רבות אף אינן חוות את תסמיני גיל המעבר, כמעט כלל.

הסינדרומים השונים בגיל המעבר
הפחתה בו זמנית של יין הכליות ויאנג הכליות:
גלי החום מוסברים ביתר קלות כאשר ישנה הפחתה של יין הכליות, כחום ריק שעולה מתוך המחסור ביין. אך איך מסבירים את החסך ביאנג הכליות? בדרך כלל בגיל המעבר מתרחשת הפחתה זמנית של יין ויאנג הכליות. לכן כשהחסר ביאנג הכליות משתלט, הלשון חיוורת ולאישה יש סימפטומים רבים של קור, כמו רגליים קרות, או גב קר וכואב, שתן חיוור וכו’. עם זאת מכיוון שיש גם חסך ביין הכליות, יעלה במקביל חום ריק, שיגרום לגלי החום. כך שאשה הסובלת מהפחתת יין הכליות עלולה לחוות גם רגליים קרות ואשה הסובלת מהפחתת יאנג הכליות, תחווה גלי חום.
Minister fire:
אספקט נוסף המשלב את הירידה ביאנג הכליות בשילוב עם גלי חום נקרא Minister fire, האש הפיזיולוגית שמגיעה מהכליות והתומכת העיקרית בפעילותם של כל האיברים בגוף. האש היא כמובן “נטולת צורה” ויש בה תכונות ייחודיות. באופן עקרוני היא אש  שלא מייבשת מים, נהפוך הוא, היא מזינה אותם. כשיש הפחתה בMinister fire  ,יש חסך ביאנג הכליות ומכיוון שאש הכליות יכולה להזין את המים, קיימת גם הפחתה משנית של יין הכליות.
אי סדירות ב”צ’י”:
עם תחילת גיל המעבר והירידה בג’ינג הכליות, מתפתחת חולשה של הראן מאי והצ’ונג מאי במחמם התחתון ובנוסף נוצרת חוסר יציבות של הצ’י. בגיל המעבר נוצרת אי סדירות בצ’י ועקב חוסר היציבות במחמם התחתון עולה החום מעלה ומעורר את גלי החום. בהתיחסות לגורמים המעוררים את גלי החום, אין להתרכז בלעדית על אספקט החום, אלא על חוסר איזון הצ’י, לכן בטיפול בגלי החום, מעבר לניקוי של החום עצמו, יש לטפל גם בחיזוק הצ’י ובגיבוש הראן והצ’ונג מאי במחמם התחתון על מנת לאזן את חלק הגוף העליון.
יובש בנרתיק:
הפתולוגיה של היובש בנרתיק היא משמעותית ביותר כיוון שהיא משבשת את חיי המין וגורמת למתח נפשי רב. הפתולוגיה של היובש הנרתיקי מקושרת ישירות לג’ינג הכליות יותר מזו של גלי החום. ביובש וגינאלי, כמובן, יש צורך בהזנת היין, אך יחד עם זאת חשוב לזכור שהתהליך קשור ישירות להחלשות יאנג הכליות, עקב סיבות שהוסברו לעיל. מה שמשתמע מכך שמבחינה טיפולית, אם אנו מטפלים ביובש נרתיקי באישה עם חסך של יאנג הכליות בעזרת דיקור וצמחי מרפא, צריך לחזק את הפורמולה עם תוספות צמחים ונקודות המחזקות יין.
פתולוגיות נוספות:
גיל המעבר לא מתרחש כמובן בתוך וואקום ולכל אישה סביב גיל 55, תמיד יהיו בעיות פתולוגיות קודמות שיציפו את הסימפטומים של גיל המעבר. חשוב להבין שבעיות פתולוגיות אלו אמנם יציפו את המערכת, אך אלו אינם בהכרח סימפטומים של גיל המעבר. הפתולוגיה הבסיסית של גיל המעבר היא ההפחתה ב Tian gui והחלשות תיפקודי הכליות. ה-Tian gui נובעים מג’ינג הכליות אך נעזרים ביאנג הלב, שחייב לזרום מטה ולחבור לג’ינג הכליות.
בנוסף להפחתה בתפקודי הכליות, יתכנו הפתולוגיות הבאות:
סטגנציה של לחות, ליחה, סטגנציה של צ’י, קור בדם, העלאת יאנג הכבד, מרד הצ’י של הצ’ונג מאי. כל התבניות הללו יתרמו להתפתחות והחמרה של הסימפטומים של גיל המעבר וחייבים לטפל בהם בנוסף לאיזון ולחיזוק האנרגיה של ג’ינג הכליות.

אטיולוגית הבעיות של גיל המעבר
למרות שגיל המעבר בהחלט אינו מחלה, ניתן לדבר על האטיולוגיה של הגורמים המעוררים את הסימפטומים בגיל המעבר:
מתח רגשי:
מתח רגשי הוא אלמנט מעורר המשפיע במשך שנים עד להופעת הבעיות בגיל המעבר. חרדה, פחד או אשמה מחלישים את הכליות ומובילים להפחתה ביין, במיוחד שתחושות אלו עולות עם רקע של תשישות ועומס בעבודה. כשיין הכליות לא מזין את יין הלב, יין הלב
מתרוקן ונחלש מה שיוצר חום העולה כלפי מעלה. רגשות נוספים כגון דאגה, כעס וחששות יכולים להוביל להעלאת יאנג הכבד ובכך להציף גלי חום.
עומס בעבודה:
עומס בעבודה, הווה אומר עבודה למשך שעות ארוכות, ללא מנוחה מספקת, שמשלבת בדרך כלל תזונה לא סדירה ודאגות הוא הגורם העיקרי והנפוץ אצל נשים בעולם המערבי להפחתה ביין הכליות. עקב חוסר קודם ביין הכליות יוצפו בגיל המעבר הסימפטומים של יובש נרתיקי וגלי חום.
עישון:
עישון טבק פוגע לא רק בריאות אלא גם בכליות. הוא מייבש את הג’ינג ואת הדם ולכן מוביל לחסר ביין הכליות שמציף את הסימפטומים של גיל המעבר. על פי הרפואה הסינית, הטבק שורף את הג’ינג מה שכמובן יציף את המחסור בג’ינג ויעלה את הסימפטומים של גיל המעבר.
תזונה לא סדירה:
תזונה לא מסודרת ולא מאוזנת ובה כמות גדולה של דברי חלב ואוכל שומני, מובילה להיווצרות של ליחה. ליחה יוצרת תקיעויות של צ’י ומעוררת את הסימפטומים של גיל המעבר. תה, קפה ואלכוהול הם מטבעם יאנגים, ויציפו את הסימפטומים של גיל המעבר ושל גלי החום. אם מתבססים על העובדות האטיולוגיות לעיל, מומלץ לנשים צעירות, כבר בסביבות גיל 35, לשים לב לתופעות ולהתכונן לקראת גיל המעבר, בעיקר אם הן חוות אורח חיים בעייתי או בעיות בריאותיות מיוחדות.
על מנת למנוע ולהפחית את תופעות גיל המעבר מומלץ לנשים להקפיד על פעילות גופנית מתמדת, לעבוד בצורה מתונה ומאוזנת, לא לעשן, להמנע מאלכוהול, להפחית קפה ותה, לא לאכול מוצרי חלב ולהקפיד על אורח חיים פחות לחוץ. כל אלו יפחיתו משמעותית את התסמינים הקשים עם תום המחזור החודשי.

אבחנה ומניעה
לרפואה הסינית ישנה אפשרות לעזור לנשים לצמצם את הבעייתיות שבמעבר מתקופה פורייה לתקופה שאינה פורייה. צמחי מרפא במקרים רבים אפקטיביים יותר מאשר דיקור, משום היותם מזיני ג’ינג. דיקור מאוד יעיל בסיוע למניעת הסימפטומים של גיל המעבר, אולם לעיתים הוא עשוי להיות בעייתי בגלל הצורך להגיע לטיפולים באופן קבוע. צמחי מרפא ניתנים לצריכה ביתית והם זולים מטיפולי דיקור ולכן מומלץ מאוד לשלב בין השניים. כאשר הבעיות בגיל המעבר נובעות עקב חוסר ביין הכליות הטיפול יהיה מורכב יותר. אפשר גם לומר שככל שהלשון אדומה יותר ועם פחות חיפוי, הטיפול יהיה מורכב יותר. הלשון עם האבחנה הקשה יותר תהיה בצבע אדום כהה, ללא חיפוי, יבשה וסדוקה.
ההחמרה של הסימפטומים בגיל המעבר, יהיו תלויים ברקע אורח החיים של האשה, בתזונתה, ברמת המתח שלה, באופן עבודתה, במספר לידותיה ועוד. הרפואה סינית יכולה לעזור בשלב המעבר הזה בדרך איטית והדרגתית, אך יציבה ולאורך שנים.

שילוב בין נטילת צמחים והורמונים
מכל הנסיון המצטבר והמחקרים שנעשו עד כה, אין בעיה לשלב בין טיפול בצמחי מרפא סינים לבין טיפול הורמונאלי, מכיוון שהם לרוב עובדים בשתי רמות שונות ובדרך שונה. הטיפול ההורמונאלי עובד על ידי כך שהוא “מרמה” את ההיפותלמוס לחשוב שהשחלות עדיין מתפקדות, ובכך הן יפסיקו לגרום לגירוי של בלוטת יתרת המח לייצור את ההורמון FSH. צמחי מרפא סינים לעומת זאת עובדים בעדינות על ג’ינג הכליות כדי להפחית כמה שיותר את התופעות של המעבר. נכון שאפשרי לשלב את שתי השיטות לטווח הקצר, אך לטווח הארוך השילוב נראה כלא הגיוני. מומלץ לנסות ולהפסיק את השימוש בהורמונים בהדרגה וזאת לאחר שהמטופלת תרגיש מאוזנת לחלוטין ותוך כדי שיתוף הרופא המטפל. אפשר לקחת צמחי מרפא במשך שנים, ללא שום תופעות לוואי אולם כשמטופל לוקח צמחי מרפא לאורך זמן, מומלץ לעשות פסק זמן כל 6-9 חודשים למשך חודש.

הטיפול בתזונה
כשמתיחסים לתזונה מחזקת כליות, יש לשים לב שלא לחזק את היין בלבד אלא להתיחס גם לחיזוק צ´י וג´ינג. מזונות המחזקים יין כוללים שעועית שחורה וסוגי שעועית וקטניות שונים (הם מכילים אחוזי חלבון גבוהים המחזקים גם צ´י), אצות ים, שעורה, שומשום וטחינה, מיסו סויה, סרדינים, אגוזים ובעיקר אגוזי מלך המחזקים ג’ינג ויאנג ושומרים על איכות היין. מומלץ לצרוך מזון מלא שאינו מעובד ולצרף לתזונה מזונות עשירים בסויה ובזרעי פשתן. 

אורח חיים
אורח חיים הוא המרכיב הדומיננטי בהשפעתו על תסמיני גיל המעבר. פעילות גופנית מתונה כדרך חיים הוכחה כמרכיב דרמטי במניעת פגיעה בצפיפות העצם, בשיפור מצב הרוח, ריכוז, איכות שינה, במניעת מחלות לב ובשיפור איכות החיים הכללית. פעילות אקטיבית כיוגה, תאי צ’י, צ’י קונג ועוד מניעות את הגוף, מחזקות פיזית ומנטאלית ומסייעות בחיזוק עמוד השידרה האנרגטי. בנוסף, פעילות ספורטיבית כשחיה או ריצה, תחזק את הכליות, את מערכת הדם, תסלק עודפי חום ותשפר משמעותית את מצב הרוח.
חשיבה חיובית הופכת, עם הזמן, לפעולה אוטומטית ומשפרת את מצב הרוח וההתייחסות הכללית החיובית אל החיים ושל החיים אליהם. חיוכים ואנשים מאירי פנים מושכים אליהם חויות חיוביות במעגל סגור.
על פי המחקרים המערביים, גלי חום הם המנגנון של הגוף לפיזור החום, דרך התרחבות כלי הדם וההזעה, כתגובה למרכזי הרגוליזציה של חום הגוף בהפותלומוס (החלק במוח האחראי על מערכת העצבים). הסימפטומים של שינויי המתח והתרחבות קוטרם של כלי הדם  (גלי החום), מתרחשים בזמן השיא ונוצרים ככל הנראה מעצם אי יציבות הדופק וגירוי ההורמונים של בלוטת יתרת המוח (FSH) שעולה לרמות גבוהות בזמן הגל, בכדי לנסות לעורר ביוץ מזקיקים רבים שאינם מגיבים. מתן אסטרוגן חלופי (HRT) “מרמה” את בלוטת יתרת המוח, כך שכביכול מתרחש ביוץ וייצור אסטרוגן על ידי השחלות, מה שמפסיק את הייצור המוגזם של ה-FSH וגלי החום פוסקים.
יותר ויותר רופאים מתייחסים לגיל המעבר כמחלה של חסך הניתנות לה תרופות. ברור לנו כי כשם שהופעת הווסת אינה מחלה, כך גם מועד סיומה.
לנשים יש אפשרות לייצר סוג של אסטרוגן הנקרא אואסטרון מבלוטת יותרת הכליה, על מנת לפצות על הירידה ביצור מהשחלות. בנוסף, נשים מייצרות אסטרוגן מתאי שומן, משמע, להיות רזה במיוחד לא מיטיב עם תופעות גיל המעבר. כמובן גם השמנה מוגזמת מביאה עמה  בעיות בריאות אחרות, אך מנקודת מבט של ייצור אסטרוגן עדיף להיות במשקל ממוצע.
מול הגישה המערבית, המעוררת מחלוקת, והמחקרים המשתנים כל מספר חודשים, הרפואה הסינית מציעה טיפול אפקטיבי, בטוח, הגיוני ואלטרנטיבי ל-HRT  וללא תופעות לוואי. הטיפול בגיל המעבר בעזרת תזונה, עיסוי, דיקור וצמחים, אינו חייב להיות רק “אלטרנטיבה” לHRT ואפשר בהחלט לשלב בין הגישות.

פורמולות צמחים
קימות לא מעט פורמולות קלאסיות התומכות בתהליך האיזון ההורמונאלי בגיל המעבר. בכל מתן פורמולת צמחים יש להקפיד תמיד על אבחנה מדויקת והתאמה אישית למטופלת. הפורמולות הבאות מהוות חלק קטן אך מייצג, ממגוון הפורמולות האפשריות לאישה בגיל המעבר. הן מכילות צמחים מחזקי יין, יאנג וג’ינג הכליות, מחזקות דם, מחזקות טחול, מחזקות את צ’י הכבד ומטפלות באיזון נפשי-אנרגטי.

הפורמולות עימן אני עובדת הן ברובן פורמולות סיניות קלאסיות כמו למשל:

Liu Wei Di Huang Wan
פורמולה המחזקת את יין הכליות ותומכת בהזנת הנוזלים וטיהור חום ריק.
Shu Di – Radix Rehmanniae Glutinosae Preparatae
Shan Zhu Yu – Fructus Corni Officinalis
Shan Yao – Radix Dioscoreae Oppositae
Fu Ling – Sclerotium Poriae Cocos
Dan Pi – Cortex Radicis Moutan
Ze Xie – Rhizoma Alismatis Orientalis

Ba Zhen Yi Mu Wan
הפורמולה תומכת בחסר דם הלב והכבד, צ’י הטחול ומעוררת את הצ’ונג והרן מאי.
Dong quai root- Dang gui shen
Prepared rehmannia root- Shu di huang
White peony root- Bai shao
Polygonum multiflorum root- He shou wu
White atractylodes rhizome- Bai zhu
Poria cocos fruiting body- Fu ling kuai
Chinese red ginseng root- Shi zhu hong ren shen
Siberian motherwort herb- Yi mu cao
Sichuan lovage root- Chuan xiong
Lycium fruit- Gou qi zi
Honey-fried Chinese licorice root- Zhi gan cao
Chinese red ginseng tail- Shi zhu hong ren shen

Zuo Gui Yin- Restore the Left [Kid] Decoction
הפורמולה מחזקת את יין הכליות ותומכת בחיזוק יאנג וג’ינג חסר ג´ינג.
Rx. Rehmannia Glut. Conquitae – Shu Di Huang
Rx. Dioscoreae Opositae – Shan Yao
Fr. Lycii Sinensis – Gou Qi Zi
Sc. Poriae Cocos – Fu Ling
Fr. Corni Officinalis – Shan Zhu Yu
Rx. Glycyrrhizae Uralensis – Zhi Gan Cao

Tian Wang Bu Xin Dan
הפורמולה מטפלת בחסר יין ויאנג הכליות, חסר דם בלב ובכבד.
Yin Yang Huo – Herba Epimedii
Ba Ji Tian – Radix Morindae Officinalis
Huang Bai – Cortex Phellodendri
– Zhi Mu Rhizoma Anemarrhenae Aspheloidis
Dang Gui – Radix Angelicae Sinensis
Xian Mao – Rhizoma Curculiginis Orchioidis

Zhi Bai Di Huang Wan
פורמולה המחזקת את יין הכליות ומרחיקה חום ריק.
Shu Di – Radix Rehmanniae Glutinosae Preparatae
Shan Zhu Yu – Fructus Corni Officinalis
Shan Yao – Radix Dioscoreae Oppositae
Fu Ling – Sclerotium Poriae Cocos
Mu Dan Pi – Cortex Radicis Moutan
Ze Xie – Rhizoma Alismatis Orientalis
Zhi Mu – Rhizoma Anemarrhenae Aspheloidis
Huang Bai – Cortex Phellodendri

הטיפול בתסמיני גיל המעבר בשילוב עם דיקור קוסמטי:
הגישה לטיפולי אנטיאייג’ינג ברפואה הסינית, מתייחסת למכלול הבעיות הבריאותיות של האישה, לרמת הפגיעה באיכות החיים, למצב האנרגטי, הנפשי והפיזי של האישה יחד עם המראה החיצוני, כמקשה אחת. במילים אחרות, הגישה האלטרנטיבית שואפת שתראי במיטבך מתוך בריאות שלמה ואיזון מלא. כשמטפל ברפואה סינית המשלב אסתטיקה סינית, מגיע לטפל באישה אשר הגיעה לגיל המעבר, נוסף לו מימד ה”ניראות” לתהליך והאיזון הכללי ניכר על פני המטופלת כמעט ברגע שהוא מתרחש, פנימה.
השכבה החיצונית, המעטפת כולה והפנים בפרט משקפים במדויק את המצב הפנימי על כל היבטיו כך שבאופן טבעי כשמטפלים בייעול ו”נירמול” תפקוד האיברים הפנימיים בשלוב השיפור המצב הנפשי, מראה העור משתפר פלאים.
מתוך הטיפולים שאני עורכת בקלינקה, על מאות מטופלים, יכולה להעיד בוודאות כי 100% מהמטופלים יראו טוב יותר לאחר שהצלחתי לאזן ולשפר את תיפקודי האיברים הפנימיים ומצבם הנפשי והאנרגטי ובערך אחרי כ-10 טיפולים שבועיים רצופים.

כיצד זה פועל:
הדיקור לאנטיאייג’ינג ולהצערת העור מעודד זרימה מוגברת של צ’י כמו גם אספקת חמצן לרקמות, בזכות הזרמת הדם המוגברת וההנעה בכל הגוף וממנו לאזור הפנים. הטיפול מעודד מטבוליזם של תאי העור, ניקוז רעלים ויצירת תאי עור חדשים ומשפר משמעותית את גמישותם של שרירי הפנים, חיזוקם ומתיחתם. הדיקור מאט את תהליך ההזדקנות תוך ניצול אופטימלי של הפוטנציאל הטבעי של העור לחדש ולשמר את עצמו. הטיפול יעניק לחות לעור מבפנים כלפי חוץ והקמטים ימולאו ויטושטשו אך ורק באמצעות המאגרים הטבעיים של הגוף. במקביל לטיפול בהבט האסתטי, תעבור המטופלת סדרת טיפולי דיקור בשילוב צמחים שתשפר את תיפקודי האיברים הפנימיים, את האיזון האנרגטי, תפחית את תסמיני גיל המעבר, תשפר את איכות השינה, הליבידו ועוד, ותוצאותיהם ייראו לעין באופן בולט.
בטיפול בדיקור לנשים בגיל המעבר המשלב דיקור קוסמטי מדקרים בנקודות המשפרות את הסירקולציה בפנים ואליהן, פותחות סטגנציות ופועלות במקביל לתיפקודן המרידאני, גם לשיפור האלסטיות של שרירי הפנים, ל”הרמת”הפנים ולעיבוי הדרמיס והאפידרמיס על ידי עידוד יצור מוגבר של קולגן ואלסטין. במקביל לטיפול הכלל מערכתי, מדקרים מקומית לטיפול בפתולוגיות עור כגון : קמטים, כתמי פיגמנטציה, כהות או נפיחות מתחת לעיניים, צלקות, נשירת שיער ועוד.

עור הפנים מושפע באופן כללי מהבריאות הכלל מערכתית, אך באופן מאוד ספציפי מיוחסות תופעות שונות בעור לחולשה, האטה בתפקוד, חסימות או תפקוד “עודף” של האיברים הפנימיים בגופנו. בגיל המעבר, עקב השינויים ההורמונאלים, מורגשת האצה לא רק ביובש פנימי, בגלי חום ובחוסר אנרגיה כי עם התבגרות מואצת של עור הפנים, לדוגמא:
• כבד שומני וחסום – מאיץ היווצרות כתמי גיל.
• עודף חום בקיבה ובכבד – יוצר נימי דם מורחבים, עיניים אדומות ופצעים.
• טחול חלש – גורם לצניחת עפעפיים מוקדמת ול”נפילת” עור הפנים.
• כליות שאינן מתפקדות כראוי – גורמות לנשירת שיער, עור יבש ומקומט ועיגולים כהים מסביב לעיניים.
• מתח נפשי גורם להתפתחות מחלות עור וקימטי הבעה.

בטיפולי הדיקור בשילוב צמחים סינים ותזונה מתאימה, מטפלת השיטה בסמפטומים המלווים את תהליך ההתבגרות: אובדן החיונניות, יובש פנימי וחיצוני, זיכרון ופזור הדעת, אובדן מוטיבציה וחדוות החיים, מתח וחרדות, רמה אנרגטית נמוכה, איכות שינה ירודה וסבל מכאבים באופן כללי. השינויים הצפויים במראה החיצוני הם הפחתה וטשטוש קמטים, מיצוק העור ושיפור גוונו, טשטוש והפחתת כתמי גיל, העלמת כהות ונפיחות מתחת לעיניים, הרמת עפעפיים והרמת עור הפנים, הגמשת העור ושיפור אלסטיות שרירי הפנים.
הטיפול המשלב עיסויים, דיקור וצמחים הינו האופן היחיד בו ניתן לשפר משמעותית את מראה העור ואיכותו ולהקנות למטופלת מראה צעיר של בין חמש לעשר שנים ובמקביל לשפר את התופעות המלוות את גיל המעבר וההתבגרות המאוחרת.
הדבר הבולט מתוך התבוננות בעשרות רבות של תמונות עיניי המטופלים לפני ואחרי סידרת טיפולים הוא שניצת אור בעינייהם המעיד על חיוניות ושמחה.

תיאור מקרה – איריס
איריס בת 48, מנהלת בכירה, עובדת במשרה מלאה, נשואה ואם לשני ילדים בתיכון. איריס הגיעה אלי לטיפול משולב של דיקור קוסמטי לשיפור מראה העור במקביל לטיפול בתסמיני גיל המעבר, כשהיא מתלוננת בעיקר על גלי חום קשים, המופיעים בעיקר במהלך היום וגורמים לה למבוכה ואי נוחות ועל כאבי ראש תכופים. המחזור החודשי פסק לחלוטין חצי שנה לפני שהגיעה לטיפול, גלי החום החלו מספר חודשים לפני שפסק המחזור אך נעשו עזים ותכופים מהרגע שפסק. היא טיפוס שמח, אופטימי ותאב חיים, באופיה, אך בשנה האחרונה היתה נטולת אנרגיות וחיפשה כיוון חדש לחייה על מנת להשיב את חדוות העשיה והשמחה. תזונתה מאוזנת, יציאות תקינות, שינה יציבה ללא הזעות לילה, מעט נפיחות בבטן ועודף משקל קל. עור פניה של איריס מפריש שומן ויבש למגע (חוסר איזון בטחול ובריאות וחסר יין הכליות), נקבוביות פתוחות, מעט קופרוז (חום בקיבה ובדם) וסבוריאה קלה באזור האף. עור הפנים חיוור וחסר חיים (חולשת צ’י הטחול). העור של איריס עבה וטונוס שרירי פנים מצוין לגילה אך היא נראית מוזנחת ולא מרשה לעצמה לצאת מהבית ללא איפור.
הציפיה של שתינו מהטיפולים היתה משולבת: שיפור מראה העור במקביל לתחושה פנימית טובה יותר, השבת המרץ ושמחת חיים וכמובן טיפול בתופעות גיל המעבר ברמה הפיזית והנפשית.

אבחנה מבדלת:
חוסר יין הריאות, חוסר יין ויאנג הכליות, עליית יאנג הכבד, יובש וחום מדומה.

אופן הטיפול:
איריס הגיעה לסדרה שבועית בת עשרה טיפולים. הטיפולים הראשונים כללו דיקור בלבד בנקודות גוף המתיחסות להבט הבריאותי והנפשי ונקודות דיקור בפנים לטיפול במצב העור. בפנים, טופלה איריס בדיקור בשילוב כוסות רוח וגואה שה על מנת לשפר את איזון הנוזלים, עודף השומן וחוסר הלחות, לשפר את תנועת הצ’י והדם לפנים כדי לשפר את חיוניות העור והאלסטיות שלו. מחטים תת עוריות סביב האף טיפלו בסבוריאה. איריס מרחה משחה לסבוריאה על בסיס פוליגונום ומרווה, באופן קבוע במהלך חמשת השבועות הראשונים של הסידרה.
בטיפול החמישי החלה ליטול את הפורמולה הסינית Kun Bao Tang המזינה את יין הכליות והכבד, מטהרת חום מדומה, מרסנת את יאנג הכבד, מזינה דם ומרגיעה את הנפש. זו פורמולה יעודית נפוצה מאוד, בעלת יכולות הזנה מופלאות העוזרות להקל על תופעות גיל המעבר, גם בסין של היום.
אחרי הטיפול החמישי, דווחה על מחזור שקבלה אחרי כמעט 8 חודשים ללא ווסת ואחרי הטיפול השביעי פסקו גלי החום לחלוטין. מצב רוחה, הלך והשתפר וגמלה בידיה ההחלטה להתפטר מתפקידה ולחפש כיוון חדש לחלוטין בחייה. הסבוריאה, כמעט נעלמה אחרי הטיפול הרביעי ומהטיפול השמיני, משחלפו גלי החום ומששב האיזון הכללי, החל עורה של איריס לקבל חיים והיא החלה לקצור מחמאות מהקולגות בעבודה.
כיום אחרי סדרה בת עשרה טיפולים רצופים וטיפולי תחזוקה חודשים במהלך שנה שלמה עדיין יש לאיריס מחזור סדיר וגלי חום לעיתים רחוקות ביותר ובעוצמה קלה מאוד. היא נראית מטופחת, עורה בוהק, בריא ומלא חיים, הסבוריאה לא שבה, הנקבוביות כמעט נעלמו והעור מלוחלח כמעט ללא שימוש בקרמים להזמנה, מצב רוחה מצוין והיא בחיפוש אחר קריירה שניה בחייה.

רכיבי הפורמולה Kun Bao Tang:
Shu Di Huang, Nu Zhen Zi, He Shou Wu, Tu si zi, Suan Zao Ren, Mai Men Dong, Fu Pen Zi, Gou Qi Zi, Di  Gu Pi, Shan Zhu Yu, Bai Shao, Dang Gui Shen, Zhen Zhu Mu, Huang Ju Hua, Zhi Mu, Chi Shao, Han Lian Cao, Huang Qin, Shi Jue Ming, Bai Wei.

המחברת: זהר ברק אור, בוגרת סנט ג’והן קולג’ בטורונטו, מטפלת מנוסה בדיקור קוסמטי ובאסתטיקה סינית וחלוצת השיטה בארץ. זהר למדה והתמחתה ברפואה סינית, בדיקור קוסמטי ובמגוון רחב של סגנונות טיפול ועיסוי במקומות רבים בעולם. בעלת קליניקה לרפואה סינית אסתטית המתמחה בטיפולי אנטי-אייג’ינג, נשירת שיער, טיפול במחלות עור ובאקנה. זהר מרצה בקמפוס ברושים לדיקור קוסמטי ומעבירה סדנאות בתחומי טיפול מגוונים.

על ה
A. Govan, D. Hart and R. Callander 1993 gynecology Illustrated, Churchill Livingstone, Edinburgh, p. 477.
The Treatment Of Menopausal Problems Giovanni Maciocia, Blog post, 24.9.2012
Gomel V. and Munro M. 1989 Gynecology: a Practical Approach, Williams and Wilkins, Baltimore, p. 131.
V. A. Ravnikar “Barriers for Taking Long-term Hormone Replacement Therapy: Why Do Women not Adhere to Therapy?” in European Menopause Journal, Vol. 3, no. 2. (Suppl.), 1996, p. 93.
D. Grady et al “Hormone Therapy to Prevent Disease and Prolong Life in Postmenopausal Women”, Annals of Internal Medicine, Vol. 117, No. 12, 15 December 1992, pp. 1021-3.
V. Mijatovic and A. Pines “Menopause-induced Changes in Cardiovascular Functions and HRT”, European Menopause Journal, Vol. 2, No.1, 1995, p. 4.
E. Daly et al “Risk of Venous Thromboembolism in Users of Hormone Replacement Therapy”, The Lancet, Vol. 348, No. 9033, 12 October 1996, p. 977.
“Hormone Therapy to Prevent Disease and Prolong Life in Postmenopausal Women”, pp. 1018-20.
K Hunt et al “Mortality in a Cohort of Long-term Users of Hormone Replacement Therapy: an Updated Analysis”, British Journal of Obstetrics and gynecology, Vol. 97, December 1990, pp. 1080-1086.
Hunt K et al 1990 Mortality in a Cohort of Long-term Users of Hormone Replacement Therapy: an Updated Analysis. British Journal of Obstetrics and Gynecology, vol. 97, pp. 1080-6.

Call Now Button דילוג לתוכן